Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

I dag börjar dr-effekten mätas

Publicerad: 7 September 2009, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Sveriges Annonsörer lanserar Effekt Direkt, ett system som ska göra direktreklamen lika mätbar som andra medier.


– Vi som annonsörer har haft det besvärligt med dr-mätningarna eftersom Posten och Svensk Direktreklam inte har gjort sina mätningar på samma sätt. Vi behöver siffror så vi kan göra vettiga jämförelser med andra medier, och det kan vi nu , säger Per Jute, ordförande i KDR, Kommittén för direktreklam och marknadschef på Viking Line.

Effekt Direkt baseras på en rikstäckande internetpanel, som också kan avgränsas geografiskt. Företaget Icebreak ansvarar för panelen. Det som lanseras i dag är den första delen av metoden som redovisar observation och läsning. Inom kort kommer ytterligare två delar av Effekt Direkt att presenteras, budskapsförmedling och ROI.

Varför har det dröjt så länge att få fram effektmätningar för dr?

- Ja du, det var det första jag frågade mig också när jag tillträdde som ordförande för KDR. De har verkligen saknats men i grunden tror jag att det är en tajmingfråga. Det finns en samsyn i frågan nu och både Posten och Svensk Direktreklem är med från start.

Han fortsätter:

– Nu är vi med i RM-mätningarna, mediebyråernas Geoplanner och har egna effektmätningar. Det går framåt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.