Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Hyper Island-elever hjälper brittiska organisationer

Åtta elever från reklamskolan Hyper Island fick chansen att åka till London för ett uppdrag åt Actionaid och NSPCC.


Publicerad 2010-10-12 12:01
Uppdaterad 2015-12-06 15:34

Ämnen i artikeln:

Hyper Island

Dela artikeln:

När två creative directors från de Londonbaserade byråerna Skive och Soup kom på besök till skolan tog åtta elever på Hyper Island initiativet att fråga efter ett uppdrag.

– Vi ville få en smak av verkligheten, se hur byråer verkligen jobbar. Det var en ren chasning, för både dem och oss. Men de svarade ja inom loppet av en minut, säger Elin Aram, en av eleverna.

Väl i London fick eleverna fem dagar på sig att hitta reklamlösningar åt de brittiska hjälporganisationerna Actionaid och NSPCC.

Totalt presenterade eleverna åtta idéer. Allt från snabba, enkla lösningar – som Facebook-kampanjer som manar till engagemang – till mer övergripande koncept.

– För Actionaid fokuserade vi på hur pissigt livet kan vara utan mat, och idén om att mat är närvarande i nästan allt vi gör. Vi riktade oss till makthavare i en idé och till framtida aktivister i en annan, säger Elin Aram.

För NSPCC, som har en hjälplinje som man kan ringa till ifall man misstänker att ett barn far illa, valde de att vända på tankegången att man ”kan ha fel”.

– Vi ville visa hur det är rätt att ringa hjälplinjen om man tror att ett barn är utsatt, även om man har fel. Att det är rätt att ha fel, helt enkelt.

Kan ni visa upp något?

– Nej, det kan vi tyvärr inte. Dessa tillhör organisationerna. Det här är idéer som de kan bygga vidare på.

Charlotte Sundåker, marknadschef på Hyper Island, är nöjd med sina elevers insatser.

– Och det är kul att byråerna var så nöjda, säger hon.

Ardalan Samimi

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.