söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Hyllningen till storsvindlaren

Publicerad: 14 september 2011, 12:08

”Johan af Donner ryms inte i en brödtext. Hans visioner behöver mer plats, fler bokstäver. Johan är en av få som lever som han lär”. Året är 2003 – och Johan af Donner är Sveriges Annonsörers affischnamn inför 100-wattaren.

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerRöda Korset Johan af DonnerAnders EricsonKampanj

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Det var när Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, sommarstädade som han hittade den gamla annonsen.

Idolporträttet där den bedrägeridömde Johan af Donner gör reklam för 100-wattaren.

Att han ”lever som han lär” är en beskrivning som få i dag skulle skriva under på. Samtidigt som han – med stor framgång – fick svenskarna att skänka rekordbelopp till offer för svält och krig stoppade han miljoner i egen ficka.

– I dag kan man bara skratta åt det, säger Anders Ericson och fortsätter:

– Man litar ju på folk. Johan lade mycket tid och kraft på arbete i våra kommittéer och blev en vän till mig. Jag var till och med referens till honom när han sökte jobb.

Rubriken ”Resultatfokuserad” kan i och för sig sägas gälla även idag.

– Rubriken var ju faktiskt även med facit i hand ganska träffande, säger Anders Ericson.

I samma annonskampanj fanns även den före detta Ogilvy-vd:n Lars ”Blomman” Blomberg.

Men det är, som man säger, en helt annan historia.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning, nummer 15, 2011.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev