Kampanjer
Hyllningen till storsvindlaren
Publicerad: 14 september 2011, 12:08
”Johan af Donner ryms inte i en brödtext. Hans visioner behöver mer plats, fler bokstäver. Johan är en av få som lever som han lär”. Året är 2003 – och Johan af Donner är Sveriges Annonsörers affischnamn inför 100-wattaren.
Det var när Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, sommarstädade som han hittade den gamla annonsen.
Idolporträttet där den bedrägeridömde Johan af Donner gör reklam för 100-wattaren.
Att han ”lever som han lär” är en beskrivning som få i dag skulle skriva under på. Samtidigt som han – med stor framgång – fick svenskarna att skänka rekordbelopp till offer för svält och krig stoppade han miljoner i egen ficka.
– I dag kan man bara skratta åt det, säger Anders Ericson och fortsätter:
– Man litar ju på folk. Johan lade mycket tid och kraft på arbete i våra kommittéer och blev en vän till mig. Jag var till och med referens till honom när han sökte jobb.
Rubriken ”Resultatfokuserad” kan i och för sig sägas gälla även idag.
– Rubriken var ju faktiskt även med facit i hand ganska träffande, säger Anders Ericson.
I samma annonskampanj fanns även den före detta Ogilvy-vd:n Lars ”Blomman” Blomberg.
Men det är, som man säger, en helt annan historia.
Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning, nummer 15, 2011.