Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Hyllningen till storsvindlaren

Publicerad: 14 September 2011, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:57

”Johan af Donner ryms inte i en brödtext. Hans visioner behöver mer plats, fler bokstäver. Johan är en av få som lever som han lär”. Året är 2003 – och Johan af Donner är Sveriges Annonsörers affischnamn inför 100-wattaren.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerRöda KorsetJohan af DonnerAnders Ericson

Det var när Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, sommarstädade som han hittade den gamla annonsen.

Idolporträttet där den bedrägeridömde Johan af Donner gör reklam för 100-wattaren.

Att han ”lever som han lär” är en beskrivning som få i dag skulle skriva under på. Samtidigt som han – med stor framgång – fick svenskarna att skänka rekordbelopp till offer för svält och krig stoppade han miljoner i egen ficka.

– I dag kan man bara skratta åt det, säger Anders Ericson och fortsätter:

– Man litar ju på folk. Johan lade mycket tid och kraft på arbete i våra kommittéer och blev en vän till mig. Jag var till och med referens till honom när han sökte jobb.

Rubriken ”Resultatfokuserad” kan i och för sig sägas gälla även idag.

– Rubriken var ju faktiskt även med facit i hand ganska träffande, säger Anders Ericson.

I samma annonskampanj fanns även den före detta Ogilvy-vd:n Lars ”Blomman” Blomberg.

Men det är, som man säger, en helt annan historia.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning, nummer 15, 2011.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev