Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Husman Hagberg vinner varumärkesbråk mot SEB

Publicerad: 5 Januari 2015, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:17

Storbanken SEB och mäklarkedjan Husman Hagberg i varumärkesstrid.


Ämnen i artikeln:

SEB

Varumärket ”Trygg” används inom ett flertal bolag i storbankskoncernen SEB, sedan bolaget 1997 köpte upp Trygg Hansa.

Att mäklarkedjan Husman Hagberg använt varumärket ”Tryggadd” väckte ont blod på SEB. Via dotterbolaget Repono Holding har SEB krävt att Husman Hagbergs varumärkesregistrering ska hävas. ”Eftersom det finns stora likheter mellan de motstående märkena samt att märkena omfattar

tjänster som är identiska, är märket TRYGGADD ägnat att vilseleda allmänheten i fråga om

tjänsternas kommersiella ursprung”, skrev Repono Holding till PRV.

Men PRV väljer att avslå bolagets begäran.

”Vid en samlad bedömningm … med särskilt beaktande av det begränsade skyddsomfånget för det äldre märket, finner PRV att ändelsen -ADD i innehavarens märke är tillräcklig för att märkena inte ska anses vara förväxlingsbara”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SEB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.