Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Hur skapar man en lyckad kampanj 2019?

Publicerad: 28 Mars 2019, 10:36

”Ingen gillar reklam men alla gillar en bra story”, säger Andreas Morne på Abby Priest.

Foto: Janne Næss / Press

För andra året i rad tog Abby Priest hem Diamantnyckeln på Guldnyckeln. Andreas Morne, strateg och delägare, delar med sig av sina bästa tips för att nå effektfull och upprepad framgång.


Ämnen i artikeln:

Andreas MorneGuldnyckelnAdobeAbby priest

För fyra år sedan smälte reklambyrån Abby Norm och Priest PR samman. En omstart som gav byrån möjlighet att bryta traditionella branschkonventioner i ett gynnsamt läge – den omorganisering som många byråer skulle behöva i dag, enligt Andreas Morne. 

– Vi fick chansen att bygga något nytt från grunden vilket har varit avgörande för att förändra och anpassa affärsmodellen. De senaste två åren har vi sett effekten av omstarten när vår modell allt mer efterfrågas. Och vi har vunnit fler priser nu än tidigare. 

Han menar att många byråer historiskt sett har varit dåliga på affärsförståelse – mest har man haft den kreativa processen för ögonen. 

– I dag måste en byrå tänka mer som en managementkonsult och vass affärsanalytiker, läsa resultatrapporter och sätta sig in i företagens utmaningar på riktigt. 

En stor kulturell förändring för hela branschen – och ingen liten utmaning. Andreas Morne gör liknelsen med att lansera en elbil när alla kör bensindrivet. 

Förutom att jobba närmare uppdragsgivaren och förstå kundens affär handlar det om att skapa kampanjer som drivs av engagemang, gärna nära samhällets utmaningar, och bidra med bra storytelling. 

– Snarare än att bygga traditionella pr- eller sociala mediekampanjer, säger han. 

Istället för att lyfta fram de egna framgångarna med Adobe ”Lost typography of the Bauhaus” och ”The original brushes of Edvard Munch” ger Andreas Morne exempel på några konkurrenters kampanjer som ligger rätt i tiden. Som Edelman Deportivos uppmärksammade fjolårskampanj ”Old milk” för Coop som handlar om att medvetandegöra kunderna om matsvinn, Acnes Ikea-kampanj ”Responds to Balenciaga” och biståndsorganisationen IM:s, Individuell människohjälps, ”The humanium metal initiative” av Great works och Åkestam Holst. 

Så skapar du en lyckad kampanj: 

1. Bygg in en förtjänad kärna i idén

Hitta ett lyckat engagemangsvärde och bygg in ett idé-dna som går tvärs igenom de traditionella pr- och reklamkampanjerna. Annars blir det svårt att nå resultat. Kom inte med en rolig tvist på slutet, det förstör hela trovärdigheten. 

2. Gör inte reklam 

Gör inte pr- eller sociala mediekampanjer. Försök snarare förstå kundens affärsutmaning på riktigt, och vilken kommunikation som kommer att lösa reklamen. Ingen gillar reklam men alla gillar en bra story, oavsett om det är en historia som vi läser i tidningen eller om det är en kommersiell avsändare. 

3. Bryt ner silos 

Som byrå måste man jobba helt disciplinoberoende. Vår bransch är traditionellt indelad i discipliner – det måste man bryta upp. Vår byrå märker att den här arbetssättet slår igenom och ger högre effekt. Kraften att skapa den här typen av kampanjer fanns inte förut, nu vill allt fler byråer och uppdragsgivare jobba så. 

4. Jobba agilt 

Förutom att jobba med fler discipliner så ska man jobba mer agilt – nästan som en start up eller ett techföretag. Annars tar det för lång tid och blir för segt. Jobba med en premiss och utmana den. Det går inte att sitta på kammaren i tre veckor för att sedan presentera idén för uppdragsgivaren.

5. Omfamna inhouse 

Se förändringar som en möjlighet – inte ett hot. Vi jobbar mycket mer med inhouse i dag och utnyttjar det till vår fördel. Tänk som en managementkonsult och ta del av den kunskap som finns hos uppdragsgivaren, se det som en genomförande kraft. Vi är ganska ensamma om att jobba på det här sättet då många tycker inhouse är ett hot och tar deras intäkter.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin, nummer 2. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.