Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

HSB fokuserar på vinsten

Publicerad: 28 Maj 2012, 13:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

HSB går ut i sin största varumärkeskampanj på flera år. I centrum för kampanjen står kooperationens ekonomiska vinst.


Ämnen i artikeln:

HSB

Utgångspunkten för kampanjen, som är framtagen tillsammans med Fältman & Malmén och Lunatic Speed, är att HSB är en bostadskooperation som låter sin ekonomiska vinst gå tillbaks in i verksamheten.

– Vi går ut med kampanjen dels för att det är kooperationens år och dels för att vi vill visa att det är stora skillnader mellan oss och andra aktörer. Vi använder vinsten för att göra nytta i vår verksamhet. Det är en av våra unika fördelar och vi vill lyfta fram det, säger Björn Brandell, kommunikationschef på HSB Riksförbund, till dagensmedia.se.

I kampanjen har vinsten tagit fysisk form och personen Vinsten dyker upp i reklamfilmerna och genomför olika förbättringar för att få ett mer klimatsmart, tryggare eller behagligare boende.

– Det kan vara svårt att förklara hur ett kooperativ fungerar, så vi vill underlätta för tittaren. Det blir lättare att förstå och så är det trevligare med en riktig person också, säger Björn Brandell.

Kampanjen är rikstäckande och går i tv, annonser och online. Den första delen av kampanjen pågår under två och en halv vecka framåt. Den andra delen av kampanjen tar fart i slutet av augusti.

Tv-reklamen går i TV4 och Sjuan och går till 75 procent under primetime.

– Vi har en bred målgrupp och försöker hitta breda kanaler. Vi har tre filmer som vi växlar med som tillsammans ger ett bra sammanhang. Klimatsmart, tryggt och behagligt är det våra boende vill ha, men vi kommer säkert hitta fler värden också, säger Björn Brandell.

Arbetsgrupp

HSB

Björn Brandell

Angelica Sandgren

Linda Svenske.

Fältman & Malmén

Art director: Björn Nordfors

Copywriter: Bosse Tidelius

Cd: Magnus Fältman

Projektledare: Johanna Linander

Produktionsledare: Alexandra Larsson

Designer: Ulrika Dinetz Trappnell

Lunatic Speed

Regissör: Calle Åstrand

Producent: Jeanette Albertsson.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HSB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.