Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Hovet kopplar in jurist mot otrohetskampanjen

Publicerad: 28 Oktober 2013, 14:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Otrohetssajten Victoria Milans kampanj med drottning Silvia och Chris O'Neill får svidande kritik. Nu kopplar Hovet in jurister.


Ämnen i artikeln:

Hovet

Som Dagens Media berättade tidigare i dag strider Victoria Milans senaste kampanj med all sannolikhet mot Lagen om namn och bild i reklam.

Kampanjen har också fått svidande kritik både från Dagens Medias läsare och från Sveriges Annonsörer.

– Den här kampanjen bryter mot alla de rekommendationer som vi ger till våra medlemmar. Den är under all kritik, säger Sveriges Annonsörers informationschef Erik Huss.

Nu kopplar Hovet in sin jurist Axel Calissendorff mot Victoria Milan.

– Men det är för tidigt att uttala sig om huruvida vi kommer vidta några åtgärder eller inte, säger han till Dagens Media.

Vad tycker du om kampanjen?

– Fram tills dess att vi har utrett detta kan jag inte säga något mer än så. Detta är min enda kommentar.

Enligt Lagen om namn- och bild kan den person som fått sitt namn eller bild utnyttjat i reklam alltid kräva ersättning.

Dessutom kan personen i fråga ansöka om skadestånd för lidande och obehag.

Därmed kan Victoria Milan bli skadeståndsskyldiga för kampanjen. Dessutom riskerar de böter.

Kampanjen har tagits fram inhouse av Victoria Milan på Malta.

LÄS OCKSÅ:

Så säger lagen

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

 

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Hovet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.