Kampanjer
Hornbach: "Fått både ris och ros"
Publicerad: 27 juli 2012, 09:03
Byggvaruhuset Hornbach har den senaste tiden fått kritik för den reklambroschyr som vänder sig till deras kvinnliga kunder. Hornbach säger nu att de tar till sig av kritiken, men att de även har fått mycket positiv respons.
Dagensmedia.se har tidigare skrivit om den reklambroschyr från Hornbach som medföljt ett magasin som ritar sig till kvinnor.
Broschyren har fått skarp kritik då den bland annat beskriver tapetsering som ett sätt att förlora vikt, beskriver väggfärger med ord som "Lipsill" och visar en bild på en kvinna i åtsittande träningskläder.
Andreas Larsson, marknadsassistent på Hornbach, säger till dagensmedia.se att företaget dock även fått positiv respons på broschyren.
– Vi tar till oss av kritiken och vi får, efter kampanjens slut, värdera vad för respons vi har fått. Vi har ju sett både positiv och negativ respons, inte bara det negativa som genusforskaren i Aftonbladet skrivit om, säger han och fortsätter:
– Den negativa kritiken har gällt att broschyren ger en förlegad syn på kvinnor, men många tycker också att det är ett roligt sätt att rikta sig till kvinnor på nytt sätt. Så vi har fått både ris och ros. Så är det med varje kampanj vi gör, vi sticker ut och engagerar.
Hur tänkte ni när ni utformade broschyren?
– Tanken var att layouten skulle se ut så som den gör i tidningar med kvinnliga målgrupper. Vi ville nå våra kvinnliga kunder och hylla de tjejer som inte tvekar att genomföra byggprojekt själva.
Är så här som ni tycker att tidningar som riktar sig till kvinnor ser ut?
– Det är ju överdrivet, tanken var inte att visa precis så som det ser ut.
Ni har även sagt att ni har fått sponsringsförfrågningar på grund av broschyren?
– Det var en grupp med gaytjejer som tyckte det var kul och gärna ville se oss som sponsorer till deras event under Pridefestivalen, så har vi fått lite andra förfrågningar också. Många tycker nog att det är ett nytt sätt att tänka.
Tackade ni ja?
– Nej, vi har inte tackat ja, det var lite kort varsel. Annars hade det varit en rolig sak, men nu är det ju bara en vecka bort.
Innebär kritiken att ni tänker tänka om i kommande kampanjer?
– Vi har våra kampanjer som vi har vår, sommar och höst, men ingen mer sådan här kampanj i dagsläget, även om det är mycket möjligt med en fortsättning.