Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Hon ska få unga att jobba gratis

Unicef samarbetar med Youtube-nätverket Splay för att få fler skolungdomar att delta i Operation Dagsverke.


Publicerad 2014-01-15 12:49
Uppdaterad 2015-12-06 12:51

Ämnen i artikeln:

Unicef

Dela artikeln:

Insamlingskampanjen Operation Dagsverke riktar sig till skolungdomar över hela landet. För andra året i rad drivs den av Unicef. I år samlas pengar in till ett utbildningsprojekt i Mocambique, bland annat genom att unga jobbar på företag och donerar lönen.

För att locka så många som möjligt till kampanjen samarbetar Unicef med Splay. Youtube-nätverkets största profiler förklarar i tre filmer varför det är rätt att delta i Operation Dagsverke.

– Vi kände inom Unicef att vi behövde nya vägar för att nå ut till vår målgrupp. Därför kändes det rimligt att låta unga tala till unga, säger Lisa Ericson, programansvarig utbildning och delaktighet, Unicef, till Dagens Media.

De Splay-profiler som medverkar i filmera är Keyyo, 17, från Göteborg som har 90.000 följare. Joel, 21, Victor, 21, och Emil, 19, från Vallentuna med 300.000 följare. Och gruppen Dunderhumor från Västerås, med 70.000 följare.

– Vi valde dessa för att de dels gick igång på projektet, och dels är populära i målgruppen som vi vill nå, och har många följare, säger Lisa Ericson.

Arbetsgrupper

Deportivo:

Sofie Segerborg

Amanda Lindgren

Mårten Hedbom

Mattias Ronge

 

Splay:

Mikael Ljung

David Emt

 

Unicef:

Eva Kellerman

Lisa Ericson

Ingeborg Ekblom

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.