Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hon (S)kruvar upp mot Alliansen

Publicerad: 17 Maj 2010, 10:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Sossarnas nya kampanj ska visa på det borgerliga misslyckandet.


Jobbfrågan spås av många bli valets ödesfråga. Och när Socialdemokraterna i morgon sparkar igång en stor printkampanj är det jobben som står i centrum.

– Vi vill sätta jobbfrågan i fokus men även sätta fokus på den brist på resultat som är följden av denna mandatperiod. Kampanjen ska visa kontrasten mellan de löften som gavs från Alliansen i valrörelsen 2006 och den verklighet som vi ser nu, säger Karin Pettersson, kommunikationschef för Socialdemokraterna.

Varje annons inleds med en fråga som ifrågasätter rimligheten i Alliansens politik. De copytunga annonserna fortsätter sedan med Socialdemokraternas beskrivning av fyra års borgerligt styre för att sedan avslutas med Socialdemokraternas egna vallöften kopplade till jobbfrågan.

– Senare under våren kommer vi att göra mer bildbetonad kommunikation. I denna kampanj har vi valt att gå i print och ha relativt mycket text.

Den senaste tiden har bland andra Svenska Dagbladet lanserat en undersajt som ska granska utspel och sifferlekar från politiker. Detta efter den stundtals kraftiga debatt som har först i spåren av tveksamma uttalanden från toppolitiker.

Socialdemokraternas nya kampanj innehåller mycket siffror och statistik som ska underbygga tesen om Alliansens misslyckande.

Hur ska väljarna kunna lita på era siffror?

– För det första är det naturligtvis viktigt att siffrorna är sanna, vilket våra siffror är. Men sedan handlar det mycket om att presentera siffror som grundar sig i en verklighet som folk känner igen.

Socialdemokraternas reklambyrpå är Acne och mediebyrå är Adon. Kampanjen drar i gång i morgon, tisdag, medhelsidesannonser i Metro och Aftonbladet. Därefter går annonserna även i Citypaketet från och med den 21 maj. Annonskampanjen pågår till den 17 juni.

Karin Pettersson vill inte säga hur mycket pengar partiet lägger på kampanjen.

– Vi har en total valbudget på 70 miljoner kronor, men jag vill inte specificera vad de enskilda insatserna kostar, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.