Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Hon fixar djuren i reklamen: "Geten får alltid en egen loge"

Publicerad: 23 mars 2014, 05:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

I 25 år har Annika Lindh hjälp reklambyråer och produktionsbolag att hitta Sveriges lurvigaste stjärnor. De har medverkat i allt från reklamfilmer till tv-produktioner – och några av dem är riktiga primadonnor.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

På den idylliska gården Mälsta gård utanför Knivsta bor bland andra bland andra hönan Agda, geten Gullspira och hunden Dixie. Reklam– och tv-stjärnor som varje år bidrar till de 1-1,5 miljoner kronor som Djuragenturen Limelight Animals årligen omsätter.

Att berätta om sitt jobb är inte det enklaste, då de många olika djuren hela tiden pockar på Annika Lindhs uppmärksamhet. När hunden Dixie inte är upptagen med att tugga på katten Sofie hoppar den upp som en studsboll. Ute hörs tuppen gala.

Förutom djuren som Annika Lindh själv äger består verksamheten framför allt av att hon förmedlar kontakt mellan andra djurägare och sina kunder.

Idén till djuragenturen fick hon när hon umgicks med frun till den i dag avlidna regissören Jan "Janne" Haldoff, som bland annat ligger bakom filmatiseringen av Ulf Lundells "Jack".

– Jag var med på många filminspelningar och levererade en massa djur gratis. Sedan insåg jag ju att jag kanske kunde tjäna pengar på det. Jag nischade in mig på en verksamhet som jag var ensam om på marknaden.

Innan dess körde Annika Lindh taxi.

– Men det var helt annorlunda på den tiden som jag startade, nu har det ju tillkommit djurskyddslagar som man både kan ifrågasätta och välkomna.

Samtidigt har konkurrensen hårdnat.

– Det har kommit mycket på senare år. Fast nu har jag fått tillbaka massa kunder som jag förlorade förut. Jag har fått höra att jag är lite känd för att jobba hårt för att produktionen ska bli klar snarare än att jag fokuserar på pengar och så.

På hennes kundlista finns en mängd reklambyråer, pr-byråer och medier. DDB, King, Le Bureau, Hill & Knowlton, Meter, Jarowskij, Tre Vänner, Aftonbladet och Dagens Nyheter är bara några exempel på företag som anlitat Annika Lindh.

– Intresset för att ha med djur i reklamfilm har absolut ökat. I dag är det nästan ovanligt att man inte har någon form av djur hemma vilket gör att allt fler relaterar till dem.

Framför allt är det "hjärteknipande" djur som katter och hundar som är populära, enligt Annika Lindh. Reptiler och råttor är däremot inte lika populära.

– Folk tycker att de är otäcka djur. Man vill ha söta djur. Det ska vara gulligt. Oftast ska djuren spegla något positivt som ger reklamen rätt känsla. Och det är den stora allmänheten som ska få rätt känslor, inte jag som faktiskt tycker mycket om reptiler och råttor, säger hon och skrattar.

Hur förbereder man djuren inför inspelningen?

– Oftast är det inte så avancerat, men jag börjar alltid med att säga att "sannolikheten att vi får det här är stor, men jag kan inte garantera det". När jag ska ha geten med mig tar jag alltid hästtransporten så att hon får en egen loge.

Reklambyråer kan ju ha lite storslagna idéer, har du fått säga nej någon gång?

– Ja, väldigt många gånger. Ofta tror folk att djur kan göra vissa saker enkelt, när det i själva verket är omöjligt.

Jonas Enghage är prisbelönt copywriter och en av grundarna av Forsman & Bodenfors. Han har gjort reklam med allt från strutsar, hästar, hundar och fiskar till apor, tigrar, giraffer, falkar, undulater och sköldpaddor.

– Djur kan fungera jättebra ibland och ibland fungerar det inte alls. Det beror på idén. Men man brukar ju säga att barn och hundar är det äldsta tricket i boken. Djur kan göra reklam både roligare och mer spännande, säger han.

Förutom Fåret Frank, en av Sveriges mest kända reklamfilmer, har Forsman & Bodenfors på kort tid gjort reklamfilmer med bland annat duvor, hamstrar och hundar.

Men att ha med djur i reklam är inte en dans på rosor. Tvärtom kan det vara tämligen kämpigt.

– Både barn och djur är ju väldigt osäkra kort, man vet aldrig vilken leverans man får. Djur är ju ofta rätt kassa på att ta regi. Och de kan dessutom vara livsfarliga. Så att filma med djur är ingenting man ger sig in med väldigt lätt hjärta vill jag påstå.

Det absolut värsta djuret att jobba med är strutsar, enligt Jonas Enghage.

– Fy fan, de är inga smarta djur. Och hannarna går det inte alls med, de kan vara väldigt vresiga.

 

Här är Annika Lindhs djurstjärnor:

Gullspira

Ras: Get Ålder: Två år Produktioner i urval: Reklam för WESC, Nyhetsmorgon, Bolibompa, Sofo-projektet, reklam för Action Aid Specialegenskap: Snäll Kostar: 7000 kronor eller mer för en dag.

" En väldigt trevlig och medievan get som inte alls var nervös när hon debuterade. Hon betyder mycket som arbetskamrat".

 

Sofie

Ras: Katt Ålder: Två år Produktioner i urval: Big Brother, en mängd stillbilder i reklam Specialegenskap: Extremt cool Kostar:  3000-6000 kronor för en dag.

" Hon stressar inte upp sig och är lydig. Det är förvånansvärt lätt att placera henne på ett ställe".

 

RFM Booger Toos Rainmaker

Ras: Minihäst Ålder: 17 år Produktioner i urval: Flera reklamfilmer och stillbilder i reklam Specialegenskap: Är väldigt liten Kostar: 7000 kronor eller mer för en dag

" En bussig kille som fungerar mycket bättre än mina vaktlar. Att han är så liten är en stor tillgång".

 

Agda

Ras: Höna Ålder: 0,5 år Produktioner i urval: Reklam för WESC, Nyhetsmorgon, Sveriges Mästerkock Specialegenskap: Man kan kasta henne så att hon börjar flaxa Kostar: 3000-6000 kronor för en dag.

" Hon är en rashöna och tycker att hon är snyggare än andra hönor, men det tycker inte jag. För mig är alla djur lika fina".

 

Dixie

Ras: Hund Ålder: Sju år Produktioner i urval: Bolibompa, en mängd stillbilder i reklam Specialegenskap: Är väldigt söt Kostar: 3000-6000 kronor för en dag.

" Hon har varit hos mig hela sitt liv så hon är väldigt kärvänlig, men hon är som skomakarens barn kan hon inte så mycket".

Jonas Enghages bästa djurkampanjer

"Watering Hole"

Annonsör: Schweppes Reklambyrå: Young & Rubicam År: 1999

Den här kampanjen togs fram av Young & Rubicam för över tio år sedan. Totalt sett producerade 10 reklamfilmer i kampanjen för Schweppes Tonic Water, som hade premiär 1999. Reklamfilmerna är på 30 sekunder vardera och har visats i över 100 länder. Förutom leoparden medverkade en rad exotiska djur såsom en elefant och en zebra.

"Leoparden är jäkligt cool. Tekniskt sett var den här reklamfilmen långt före sin tid".

 

"Gorilla"

Annonsör: Cadbury Reklambyrå: Fallon London År: 2007

Gorilla-kampanjen var en viktig del av Fallon Londons pitch för att vinna Cadbury Schweppes-kontot år 2006. Målet med filmen var att gå ifrån mer "klassisk reklam" för att istället satsa på underhållning som skulle sprida sig viralt. Kampanjen kom efter ett flera stora pr-haverier som bland annat bestod av att flera av Cadburys produkter innehöll salmonellabakterier. Kampanjen blev en stor framgång för bolaget och en undersökning genomförd av Yougov ett år efter kampanjen visade att allmänhetens bild av Cadburys varumärke förbättrats rejält.

"Cadburygorillan är helt irrelevant för produkten, säger inte någonting om någonting och man undrar verkligen hur de sålde in idén:

- Lita på oss, folk kommer att älska att se på en gorilla som spelar trummor

- Vad har det med vår produkt att göra?

- Ingenting, men bry er inte om det. Folk kommer att älska det här. Och de hade ju rätt".

 

Fåret Frank

Annonsör: Tele2 Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Frank "föddes" 2008 och är egentligen inget riktigt får utan en robot. Sedan dess har Frank medverkat i samtliga kampanjer som Tele2 lanserat. Idén till Frank började som en ordlek med orden "cheap" och "sheep". Sedan lanseringen har Tele2:s talesfår vunnit ett flertal priser.

"Fåret Frank: Ja, vad skall man säga? Vi tycker om ett får. Och vi lyssnar på honom".

Så fixar du ett djur till din reklamfilm

Hör av dig till en modellagentur för djur (exempelvis Djuragenturen)  Ställ alla frågor du vill (inga frågor är dumma frågor) så att du är förberedd när djuret kommer till inspelningen  Ha en mycket tydlig beskrivning om vad du vill att djuret ska göra, det gör det lättare för agenturen att hitta rätt djur  Var redo för att du kan tvingas göra lite ändringar i ditt manus – djuren gör ibland som de vill

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.