söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Högtflygande reklamgrepp för Ryanair

Publicerad: 25 oktober 2011, 08:18

Swedish Media blir nordisk agent för ett nytt reklamkoncept. Konceptet innebär att företag köper reklamplats på Ryanairs brickbord och bagagehyllehållare.

Ämnen i artikeln:

RyanairKampanj

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Konceptet är amerikanskt och kommer nu till Sverige och Europa. Både brickbord och bagagehyllehållare är patenterade. Brickbordet för att det har en beläggning som gör ytan antibakteriell.

– Det är ju något som våra kunder vill associeras med, att ytan är ren. Men sedan är det också speciellt att konsumenten ha budskapet framför sig under så lång tid. En genomsnittsresa tar drygt två timmar, det är lång tid att låta varumärket ta fäste. Sedan har flyplanen heller inga fickor så andra förvaringsmöjligheter är begränsade, säger Peter Helin, vd på Swedish Media, till dagensmedia.se.

Reklamköparna kommer alltid också att få ta del av en effektmätning. Ännu har bara Telenor använt sig av konceptet, men enligt Peter Helin visade mätningarna av den kampanjen att varumärkesmedvetandet och köpbenägenheten ökade.

– Vad vi såg vid Telenors reklam var att resenärerna kom ihåg extremt detaljerad information i budskapet, säger han.

Ännu har inga andra reklamköpare börjat använda sig av konceptet.

– Många har visat intresse, men det är inget klart, säger Peter Helin.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev