Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hjärt-Lungfonden kör strokemånad

Publicerad: 3 Maj 2010, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Hjärt-Lungfonden viger hela maj månad åt att kommunicera stroke, som är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige.


Hjärt-Lungfondens mål är dels att samla in pengar till forskning om stroke och dels att informera om och öka kunskapen kring sjukdomen. Organisationen hoppas kunna samla in 5 miljoner kronor under maj.

– Det här är första gången vi viker en månad till en specifik strokekampanj. Vi vill få svenskarna att uppmärksamma signalerna som visar på stroke eftersom det är viktigt att man kommer till sjukhus snabbt, säger Ulrica Klettner, informationschef på Hjärt-Lungfonden.

Navet i kampanjen är det så kallade Akut-testet som tydliggör varningssignalerna. Akut står för Ansikte, Kroppsdel, Uttal och Tid. Akut har tidigare bara funnits som ett engelskt begrepp – Fast – men nu lanserar Hjärt-Lungfonden det på svenska.

– Det finns många som inte kommit till sjukhus i tid eftersom man tror att de är fulla eller förvirrade. Stroke är en väldigt allvarlig sjukdom som drabbar ungefär 30 000 svenskar varje år. Hälften av dem dör eller blir svårt handikappade.

Kampanjen går i tv, print och på nätet. Det blir bland annat en animerad film på Youtube som är gjord av illustratören Owe Gustafson, känd för att ha illustrerat ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.

Maj är en intensiv kampanjmånad – Hjärt-Lungfondens kampanj kommer att krocka med Cancerfondens prostatakampanj.

– Det är alltid konkurrens om uppmärksamheten. Vi tycker att stroke är ett angeläget ämne och dessutom infaller den internationella strokedagen i början av maj.

Kampanjen är gjord av reklambyrån Senior Agency och pr-byrån Westander.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.