Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hittahem utnyttjar mäklarkonflikten

Publicerad: 14 April 2014, 10:27
Uppdaterad: 11 Mars 2016, 07:58

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil.


Det har stormat i mäklarbranschen under de senaste veckorna. Dagens Media berättade för omkring en vecka sedan att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarhuset, Skandiamäklarna och Mäklarringen har valt att fördjupa samarbetet med Blocket Bostad i protest mot konkurrenten Hemnets ägarsituation. Totalt står dessa aktörer för omkring 20 procent av marknaden.

Hittahem.se tar tillfället i akt och går, tillsammans med malmöbyrån Kan, ut med en ny kampanj. Bostadssajten lanserar även en ny grafisk profil som bland annat innefattar en ny logotyp. Målet är att kommunicera Hittahem som den aktör som i första hand fokuserar på säljaren.

– Många aktörer fokuserar på köparen. Visst är det viktigt, men det saknas ofta ett perspektiv mot säljaren, som är det viktigaste. Utan säljare blir det ingen bostadsmarknad. Vi vill utveckla vårt utbud och skapa nya möjligheter för säljaren, säger Calle Håkansson, marknadschef för Hittahem.se, till Dagens Media.

Calle Håkansson uppger att strulet med förmedlingarna och sajterna kommer att gynna Hittahems verksamhet.

– Ja, just nu gynnar det oss ganska mycket. De senaste förändringarna innebär att 20 procent av marknaden senarelägger publiceringen på Hemnet med tre dagar. Det innebär att de nu har 80 procent av utbudet på marknaden. Blocket Bostad har omkring 45 procent och så har du oss med 100 procent av utbudet, säger Calle Håkansson.

Han fortsätter:

– På längre sikt tror jag att vi kommer att se en bostadsmarknad med fler aktörer som erbjuder tjänster mot konsumenter och säljare. Konsumenten vinner alltid, och den som har konsumenten kommer alltid att lyckas bäst. Att ha en politisk kamp där man använder säljarnas bostäder som schackpjäser kommer inte att fungera i längden. För det kommer inte säljarna att tolerera.

Den nya logotypen och den grafiska profilen utvecklas nu för att bättre passa in i vad Hittahem står för.

– Den gamla profilen hänger ihop med vårt gamla tänk. Nu ska vi få igenom "hemvisaren", markören som vi jobbar med genomgående i våra produkter, och som ligger på de sajter där vi marknadsför oss, säger Calle Håkansson.

Kampanjen, med den nya turkosa färgen, kommer under våren att synas i Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenskan.

I fredags inleddes även ett strategiskt samarbete med bland annat Göteborgs-Posten, där Hittahems tjänster ligger integrerade på tidningens sajt.

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.