Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hiphop ska locka unga till TCO

Publicerad: 11 Februari 2015, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Marcus Price och Ana Diaz rappar om förhållandet mellan arbetsgivarna och facken.


För att locka en yngremål grupp till Tjänstemännens centralorganisation (TCO) släpper nu den fackliga centralorganisationen en musikvideo. Enligt Petra Jankov Picha, ansvarig för sociala och digitala medier på TCO, är målgruppen människor mellan 18 och 30 år.

– Vi vill beskriva fördelarna med att det är fackförbund och arbetsgivarorganisationer som bestämmer vad som ska gälla på arbetsplatserna. Det här är ett kul grepp för att visa något som kanske känns tråkigt i andra sammanhang, säger Petra Jankov Picha till Dagens Media.

Syftet med hela kampanjen är alltså att marknadsföra den så kallade svenska partsmodellen som innefattar bland annat kollektivavtal.

– Vi hoppas kunna uppnå en större förståelse för modellen. Det är viktigt att man hela tiden värnar om den och ser till att det är ett bra klimat på arbetsplatsen och arbetsmarknaden, så att staten inte behöver lägga sig i.

Förra året släppte TCO reklamfilmen Like a Swede (a way of living) som fokuserade på innehållet i kollektivavtalen. Den senaste filmen, Business like a Swede, handlar istället om samarbetet mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationen.

– Det är därför vi har valt att två stycken rappar tillsammans. Den förra filmen hade nästan 700 000 visningar på Youtube och på den här har vi fått runt 132 000 visningar på ett dygn. Reaktionerna har varit väldigt positiva.

Rapparen Marcus Price har gjort musiken och rappar tillsammans med sångerskan Ana Diaz. Filmen är gjord av ANR BBDO.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.