Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hemnets första printkampanj

Publicerad: 17 november 2011, 12:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Marknadsledaren Hemnet rullar ut sin första konsumentkampanj någonsin i print, signerad nya byrån Abby Norm.


Ämnen i artikeln:

HemnetAbby Norm

Hemnet har under många år varit den givna marknadsledaren bland svenska bostadssajter, men på senare tid lurar allt fler konkurrenter i vassen. En är uppstickaren Booli, men också Blocket, Googles bostadssök och storstads- och lokalpressens bostadsannonser.

För att möta konkurrensen har Hemnet förbättrat både tjänster och tillgänglighet genom att relansera sajten och lansera applikationer för mobil och Ipad.

Nästa steg är att se över kommunikationen och satsa mer på marknadsföring. I februari valdes Abby Norm till Hemnets reklambyrå.

– Vi har ju en enorm trafik som vi är jätteglada för – 1,4 miljoner unika besökare i veckan – men det senaste året har vi gjort ett varumärkesarbete för att reda ut vad Hemnet ska vara i framtiden, säger Ulrika Berg, marknadschef på Hemnet.

Användarnas syfte med att besöka sajten på senare år har förändrats. Andelen som uppger att de är på Hemnet för att inspireras, och inte för att de planerar en flytt, har växt från 30 procent i fjol till 40 procent i år.

– Den här gruppen ska vi ta hand om bättre i framtiden. Vi ska inte bli något inspirationsmagasin utan vara kvar på nyttomarknaden, men vi ska anpassa våra tjänster så att de även passar inspirationssurfaren, säger Ulrika Berg.

Nyligen lanserade Hemnet en inspirationsflik på nätet som ska ta hand om de här användarna. Istället för att välja sök utifrån antal rum och område kan man välja att se bilder från olika typer av rum, till exempel vardagsrum eller kök. Bilderna har handplockats av Hemnet för att hålla bild- och inspirationskvalitet.

I morgon lanseras inspirationsfliken med en printkampanj för konsumenter. Budskapet är att Hemnet kan erbjuda oändligt mycket mer inspiration än en inredningstidning vid sidan om bostadssöket och att det innehållet nu har blivit tillgängligt och sökbart.

– Kampanjen handlar om att bygga Hemnets varumärke och addera inspiration, säger Ulrika Berg.

Kampanjen startar i Di Weekend och inredningstidningar och ska gå fram till februari. Den ska följas upp på nätet och troligen även med gerillaaktiviteter. Mediebyrå är Maxus.

– Många frågar varför vi gör det här när vi har en så stor kanal, men vi vill inte vara en marknadsledare som är tillbakalutad och stirrar sig blind på sin egen kanal. Vi vill stärka varumärket, attrahera nya användare och få folk att stanna längre på sajten med hjälp av inspiration, säger Ulrika Berg.

Arbetsgrupp Abby Norm:

Andreas Morne, VD/Projektledare

Pia Roos, Operativ Projektledare

Oskar Hellqvist, Digital AD

Dan Göransson, Copy

Markus Hallberg, Original

Arbetsgrupp Maxus:

Fredrik Felton, Projektledare

Patric Meyer, Mediachef

Jennie Lindgren, Printplanerare

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

HemnetAbby Norm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.