Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Hemnet skickar köksluckor till Ikea

Nyligen gjorde bostadssajten Hemnet sin första konsumentkampanj, nu följer de upp med en kampanj riktad till annonsörerna.

Henrik Widell


Publicerad: 21 December 2011, 09:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:38

Ämnen i artikeln:

HemnetAbby Norm

För att marknadsföra sin nya inspirationsavdelning drog Hemnet igång en printkampanj riktad mot användarna. Men att få in besökare till den nya avdelningen var bara första delen av jobbet, nu ska potentiella annonsörer uppmärksammas på att besökarna finns där.

– Av våra 1,4 miljoner unika besökare i veckan är 40 procent på sajten bara för att få inspiration. Vi startade den nya avdelningen för att bättre ta hand om den här gruppen, som vi också tror är väldigt intressanta för annonsörerna, säger Ulrika Berg, marknadschef på Hemnet.

Annonsörer som FM Mattsson, Ikea och Mio kommer att kontaktas via dr. I Ikeas fall kommer till exempel en av företagets egna köksluckor att skickas, tillsammans med meddelandet:

“Vi hittade den här köksluckan i en tvåa på Lilla Essingen.

Varje dag visar vi över 40 000 bostäder på Hemnet. Där kan du hitta köksluckan ABSTRAKT, soffan SANDBY och tusentals andra produkter från IKEA.”

Totalt ska ett tiotal företag kontaktas med samma upplägg. I FM Mattssons fall är det en blandare som skickas, och i Mios fall en väggprydnad.

– Det är ett sätt att göra det lite roligt. Vi har redan inlett en diskussion med flera av de här företagen så för dem kommer inte utskicket som någon överraskning, säger Ulrika Berg.

Bakom kampanjen står reklambyrån Abby Norm.

Ämnen i artikeln:

HemnetAbby Norm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.