Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hejarklack lanserar lotteri

Publicerad: 1 April 2010, 11:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:56

Folkspels största satsning sedan Bingolotto – Sverigelotteriet – rullar ut ny reklamkampanj i TV4 och dagspress.


Kampanjen är framtagen av Profil Communication och Mediacom, och budskapet, som förmedlas av ”Födelsedagshejarklacken” är att ens födelsedag kan firas vilken dag som helst – när man minst anar det.

Filmerna visar personer i vardagliga situationer, i tvättstugan eller i parkeringshuset, som, överraskade av den grattissjungande hejarklacken, tar emot sin vinst.

– Idén till hejarklacken kom från att den har en stark koppling till föreningsliv och en symbol för glädje och framgång. Det är en kommunikativ idé som fungerar över lång tid och man förstår hur spelet fungerar, att födelsedagen är lottnumret i lotteriet, säger Jens Mikkelsen, marknadsansvarig på Folkspel.

SVT:s humorprogram Hipp Hipp har ett antal sketcher där en hejarklack figurerar i olika situationer.

Ser du några likheter?

– När filmerna var klara förstod vi självklart att alla kommer att jämföra de med Hipp Hipp. Men idén kommer inte därifrån. Det är förstås lätt att koppla samman dem, men det beror ju på att båda fokuserar på en hejarklack. Vi vet att alla kommer att tro att det är snott, men det är sådant man får leva med.

Reklamstrategin sträcker sig flera år framåt, och Jens Mikkelsen berättar att det efter kampanjen finns planer på att spinna vidare på enskilda karaktärer ur hejarklacken.

– Varje person i klacken spelar en speciell roll, och man kommer att lära känna var och en. Vi har långt gångna tankar på att låta enskilda karaktärer ta konceptet vidare.

Kampanjen drar igång på allvar på måndag, och riktar sig till en bred målgrupp, med inriktning på lottköpare från 25 år och uppåt.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.