Gå direkt till textinnehållet

Heineken tar bort reklamfilm efter rasismanklagelser

Reklamfilmen "Sometimes, lighter is better" visar en Heineken light beer som glider förbli flera mörkhyade personer vid en bardisk och slutligen stannar hos en ljushyad kvinna. Filmen är nu bortplockad efter flera rasismanklagelser.

Heineken har tagit bort sin reklamfilm för "light beer" efter flera anklagelser om att den är rasistisk, skriver The Guardian.

Reklamen visar hur en bartender skickar en flaska av ölen ner längs bardisken, där den passerar flera mörkhyade personer innan den stannar hos en ljushyad kvinna. Följt av att texten "Sometimes, lighter is better," visas.

Hiphop-artisten Chance the rapper twittrade på söndagen att reklamen var fruktansvärt rasistisk. Han fortsatte med att han tyckte vissa företag medvetet gjorde rasistiska reklamer för att få mer visningar.

 

Heineken säger i ett uttallande att reklamen syftar på ölen Heineken light, men att man gjorde en miss.

Förra året fick Heineken lovord för sin kampanj "Open you world," där personer med olika bakgrund syntes.

Se den omtalade Heineken-reklamen i spelaren ovan.

Publicerad 2018-03-28 08.59Uppdaterad 2018-03-28 09.01

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: