Kampanjer
Heineken gör en Pepsi – möts med jubel
Publicerad: 27 april 2017, 12:00
Uppdaterad: 27 april 2017, 12:32
Heinekens "politiska experiment" hyllas samtidigt som Pepsis misslyckade kampanj ratas. "Hallå Pepsi. Det är så här man utnyttjar törsten för social rättvisa korrekt", skriver en Twitteranvändare.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
En kampanj signerad Heineken och byrån Agency Publicis London hyllas friskt på sociala medier.
I kampanjen "World's apart" möts främlingar med brett skiljda åsikter.
En kvinnlig feminist och en man som menar att feminism innebär att hata alla män, en klimatförnekare och en som menar att vi inte gör nog för att minska klimatpåverkan, och en transperson och en man som inte alls förstår sig på transpersoner träffas för att utföra fyra olika uppgifter.
Frågan som Heineken ställer sig är om det finns mer saker som förenar oss människor än vad det finns saker som skiljer oss åt.
Inledningsvis är personerna helt ovetandes om den andres åsikter.
I takt med att deltagarna utför och klarar utmaningarna byggs en bar fram och det är så Heinekens öl kommer in i sammanhanget. På ett smidigt eller aningen krysstat sätt kan tyckas.
Kampanjen har hyllats för att på ett direkt sätt belysa och försöka diskutera politiska meningsskiljaktigheter – det i rakt motsats till vad Pepsi gjorde i sin kritiserade och numera borttagna kampanj med Kendall Jenner. Kritiken handlade i huvudsak om att reklamen ansågs kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen och trivialisera demonstrationerna mot polisövervåld mot svarta.
På Twitter har positiva kommentar om Heinekens väckts samtidigt som flera passar på att pika Pepsi för sin misslyckade reklam.