Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Heineken gör en Pepsi – möts med jubel

Heinekens "politiska experiment" hyllas samtidigt som Pepsis misslyckade kampanj ratas. "Hallå Pepsi. Det är så här man utnyttjar törsten för social rättvisa korrekt", skriver en Twitteranvändare.


Publicerad 2017-04-27 12:00

Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:

En kampanj signerad Heineken och byrån Agency Publicis London hyllas friskt på sociala medier.

I kampanjen "World's apart" möts främlingar med brett skiljda åsikter.

En kvinnlig feminist och en man som menar att feminism innebär att hata alla män, en klimatförnekare och en som menar att vi inte gör nog för att minska klimatpåverkan, och en transperson och en man som inte alls förstår sig på transpersoner träffas för att utföra fyra olika uppgifter.

Frågan som Heineken ställer sig är om det finns mer saker som förenar oss människor än vad det finns saker som skiljer oss åt.

Inledningsvis är personerna helt ovetandes om den andres åsikter.

I takt med att deltagarna utför och klarar utmaningarna byggs en bar fram och det är så Heinekens öl kommer in i sammanhanget. På ett smidigt eller aningen krysstat sätt kan tyckas.

Kampanjen har hyllats för att på ett direkt sätt belysa och försöka diskutera politiska meningsskiljaktigheter – det i rakt motsats till vad Pepsi gjorde i sin kritiserade och numera borttagna kampanj med Kendall Jenner. Kritiken handlade i huvudsak om att reklamen ansågs kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen och trivialisera demonstrationerna mot polisövervåld mot svarta.

På Twitter har positiva kommentar om Heinekens väckts samtidigt som flera passar på att pika Pepsi för sin misslyckade reklam.

 

 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.