Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Hård kritik mot Kappahls Fifty Shades-kampanj

Publicerad: 18 November 2013, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Kappahls Fifty Shades of Grey-kampanj får hård kritik av Sveriges Kvinnolobby – som anklagar klädkedjan för sexism.


Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

Kappahls erotiskt laddade underklädeskampanj lanserades i början av november och syns både i klädkedjans butiker, i tv och utomhus.

Kampanjen, som är ett samarbete med "Fifty Shades of Grey"-författaren Erica L James, har också tagit rejäl fart online och i skrivande stund har reklamfilmen setts nära 244 000 gånger på Youtube.

– Kappahl har varit duktiga i arbetet med Fifty Shades-konceptet. Och det visar även att reklamfilmen intresserar, har Andreas Grimelund, vd på Kappahls reklambyrå Holy Diver tidigare sagt till Dagens Media.

Nu riktar Sveriges Kvinnolobby, som kampanjar för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, hård kritik mot Kappahl.

Bland annat tycker Sveriges Kvinnolobby att kvinnan i kampanjen " är där i form av ett sexuellt och underordnat objekt som tillhör någon annan" och att kampanjen inte visar något annat än " femtio nyanser av sexism".

– Det man först och främst reagerar över är att det står "You are mine" på annonsen. Det budskapet förstärker intrycket av att kvinnan bara är ett objekt, säger Moa Egonsson, projektledare på Sveriges Kvinnolobby, till Dagens Media och fortsätter:

– Såväl barn som vuxna får se de här bilderna och Kappahl tänker inte på vilket budskap de faktiskt sprider.

Sveriges Kvinnolobby driver just nu den digitala kampanjen Reklamera, där svenskar uppmanas att "reklamera" könsdiskriminerande reklam.

Moa Egonsson berättar att många hör av sig och är upprörda över Kappahls underklädeskampanj.

– Det är väldigt många som hör av sig och tipsar oss om den här kampanjen och vill att vi ska anmäla den.

Därför har Sveriges Kvinnolobby nu anmält kampanjen till Reklamombudsmannen.

– Vi har också hört av oss till Kappahl på flera olika sätt men vi har inte fått något svar. Jag hoppas att de i alla fall kan ta sitt ansvar och svara när det är så många som reagerar.

Moa Egonsson berättar också att Sveriges Kvinnolobby fått mycket bra respons sedan organisationen lanserade Reklamera i slutet av oktober.

– Det märks verkligen att det finns ett stort engagemang för de här frågorna. Många är trötta på den här typen av reklam, säger hon och tillägger:

– Sedan är det förstås tråkigt att det finns så mycket sexistisk reklam. Det blir extra tydligt när vi får den skickad till oss hela tiden.

Dagens Media har sökt Charlotte Högberg, pressansvarig på Kappahl.

LÄS KAPPAHLS SVAR HÄR:

LÄS OCKSÅ:

Här är reklamfilmen i Kappahls Fifty Shades of Grey-kampanj:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/RwpeWJRWouU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.