Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här överraskar SJ passagerarna med lussande gospelkörer

SJ vill visa att Luciatåg kan se ut på alla olika vis: "En självklar aktivitet som ligger helt i linje med hur vi vill vara som företag".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 13 December 2016, 08:33
Uppdaterad: 13 December 2016, 09:04

Ämnen i artikeln:

SJ

Idag på Lucia släpper SJ en kort, dokumentär film där man överraskar passagerare med gospel-luciatåg ombord på två snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.

– Det här är ett bra tillfälle för oss att visa att vi är mänskliga och inkluderande. Hos oss är alla välkomna oavsett bakgrund och utseende, vilket innebär att det är självklart för oss att ett Luciatåg kan se ut på alla olika sätt, säger Krister Svensson, marknadsansvarig för samarbeten och sponsring hos SJ, till Dagens Media.

Frågan om vem som faktiskt tillåts vara Lucia har fått stort fokus sedan uppmärksamheten kring Åhléns Luciabild. SJ spelade in sin Luciafilm innan det hela inträffade, och Krister Svensson menar att man inte ser det mångfacetterade Luciatåget som någon stor grej.

– För oss är det en självklar aktivitet som ligger helt i linje med hur vi vill vara som företag. Det är viktigt att stora aktörer som har en röst visar upp ett tydligt mänskligt agerande och aldrig utestänger någon, fortsätter han.

Filmen kommer att visas i TV4 vid några tillfällen under dagen, på Facebook och Youtube och kommer även finnas att se i SJ:s alla sociala kanaler. Under dagen kommer SJ göra flera Lucia-aktiviteter, bland annat med mer traditionella Luciatåg som besöker några av SJ:s tåg i Mälardalen.

Bakom kampanjen står Passion Lab.

– Vi som byrå gillar att jobba med kommunikation som bygger på autentiska händelser och event, istället för att iscensätta reaktioner. Ofta är det i sociala medier de roligaste grejerna görs idag, därför är det kul att man här även lyfter ut filmen i tv. Vi har även en devis att jobba med kommunikation som väcker känslor och gör skillnad, vilket det här projektet är ett tydligt exempel på, säger Niklas Turner Olovzon, vd och grundare för Passion Lab, till Dagens Media.

Arbetsgrupp Passion Lab:

Joakim Skoglund, Kundansvarig projektledareChristofer Wikmark, ProduktionsledareNiklas Turner Olovzon, Creative DirectorMarie Swahn, CopywriterPeter Kaller, Art DirectorEllen Hallin, Produktionsassistent

Ämnen i artikeln:

SJ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.