Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Här ignorerar stockholmare gratisbiljetter till Folkoperan

Publicerad: 08 Februari 2017, 14:15
Uppdaterad: 08 Februari 2017, 14:16

Folkoperan vill genom sin kampanj för verket "Förklädd gud" visa på osynliga gruppers utsatthet. I kampanjen låter Folkoperan EU-migranter dela ut gratisbiljetter på stan.


Ämnen i artikeln:

FolkoperanIngo

I en ny samtida tolkning av körverket "Förklädd gud" medverkar EU-medborgare på scen. Syftet är att illustrera hur utsatta grupper osynliggörs i dagens samhälle.

För att marknadsföra verket och för att belysa problemet har de medverkande fått ge bort 100 biljetter på ett litet annorlunda sätt.

Flera av de EU-medborgarna som är med i föreställningen skrev den 21 januari om sina skyltar till att handla om Folkoperans föreställning.

De ställde sig sedan där de brukar stå – utanför mataffären, vid tunnebaneuppgången och på Drottninggatan.

På skyltarna stod det att gratis biljetter delades ut till den som stannade upp och läste skylten som tack för att bli sedd.

Först efter 12 timmar kunde de första biljetterna delas ut. Allt dokumenterades med dold kamera och Ingo är byrån bakom kampanjen.

– Vi ville göra något som skulle få folk att öppna upp ögonen för problemet. I "Förklädd gud" vill vi ge folk en chans att se och lära känna de personer som vi osynliggjort i vårt samhälle, säger Mellika Melouani Melani, konstnärlig chef på Folkoperan i en kommentar.

Om "Förklädd gud"

Förklädd gud är Lars-Erik Larssons lyriska svit från 1940 med text av poeten Hjalmar Gullberg. I Folkoperans uppsättning läser recitatörerna Lill Lindfors, Björn Kjellman och Astrid Assefa Hjalmar Gullbergs text. På scen berättar EU-medborgare om sina liv och virtuosen Lelo Nikas dragspelskonst möter Lars-Erik Larssons älskade musik.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FolkoperanIngo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.