Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Här gör Federley smygreklam - igen

Publicerad: 30 september 2010, 12:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:36

Riksdagsledamoten Fredrick Federley får ögonoperation, mot smygreklam på communityn Glife.


Nyligen kontaktade Novius Ögonklinik säljbolaget G Media Group, för att se vad de kunde erbjuda i marknadsföringsväg på sin communitysajt Glife.

– De har en del bloggare knutna till sig. Vi var intresserade av en artikelserie med ett känt ansikte och G Media Group föreslog Fredrick Federley. Han kändes mest seriös av de namnen som presenterades, säger Oscar Boqvist, affärsutvecklare på Novius.

Resultatet blev en köpt artikelserie, där Glifes besökare får följa en ögonoperation som Centerpartisten Fredrick Federleys genomför på kliniken. Exakt hur mycket Novius betalt för den redaktionella exponeringen är oklart.

– Vi har betalat ett belopp till G Media Group, så de bjuder väl honom på behandlingen, säger Oscar Boqvist.

Hur mycket har ni betalat?

– Det vill jag inte gå in på.

Vad vill ni få ut av detta?

– Ambitionen är att öka informationen kring synfelskorrigering och göra behandlingarna mer kända. Om folk kan se detta visuellt och få sina frågor besvarade kanske man blir mer intresserad.

I texterna om Fredrick Federleys operation finns Novius Ögonkliniks logga, samt flera länkar till kliniken. Marknadsföringslagen är tydlig: all reklam ska vara annonsmärkt. Trots det finns ingen annonsmärkning i anslutning till artiklarna eller filmen från Federleys besök på ögonkliniken.

Glifes försäljningschef Peter Ingal kallar lösningen för "en kampanj i sociala medier".

– Det ingår artiklar och en bannerkampanj, säger han.

Hur har ni tänkt kring annonsmärkningen?

– Vi och våra jurister har järnkoll på det här. Jag har fullt förtroende för redaktionen, det här är kampanjartiklar.

I början av året stormade det kring Fredrick Federley då det blev känt att han bloggat om en resa till Gran Canaria som betalades av Norwegian.

Konsumentverket har vid ett flertal tillfällen utrett misstänkt smygreklam i bloggar.

Fredrick Federley säger att han figuererat i reklamsammanhang tidigare och att han inte hade några betänkligheter kring insatsen.

– Det är så här alla bloggare jobbar. Arbetsinsatsen är själva bloggandet och så får man något tillbaka, säger han.

UPPDATERAT 1: Efter artikelns publicering ringer Oscar Boqvist, på Novius och understryker att Novius fakuterar Fredrick Federley för ögonoperationen. Hur dealen mellan Fredrick Federley och G Media Group ser ut vet han inte, säger han.

UPPDATERAT 2: Efter artikelns publicering ringer Glifes försäljningschef Peter Ingal och säger att man nu kommer att annonsmärka artiklarna och filmerna för att förtydliga detta.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev