Här driver Västtrafik med bilreklamsklyschor

2017-03-28 10:26  

I en kampanj, framtagen av Forsman & Bodenfors, driver Västtrafik med bilbranschens klyschor.

Hur ska Västtrafik få fler bilister att ta bussen istället för bilen? Jo, genom att kopiera bilbranschens sätt att kommunicera.

Bussen är framtiden – inte bilen. Det är kärnan i Västtrafiks nya kampanj, framtagen tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Med dramatisk musik, snabba klipp, blinkande ljus och "laser-ljud" driver Västtrafik med hur många bilreklamer brukar se ut. I slutet av reklamfilmen visar det sig att filmen gör reklam för en buss – inte en sprillans ny bil. I filmen får bilister även veta att de kan testa att åka buss gratis i två veckor.

– Vi välkomnar naturligtvis säkrare och mer miljövänliga bilar. Men fler människor i egen bil – oavsett om bilen är självkörande eller ej – tillhör inte framtiden. Att slippa köra själv i delade fordon, däremot, gör det definitivt. Något våra kunder gjort i över hundra år. Nu tar vi klivet in i framtiden med fokus på att utveckla nya smarta och hållbara sätt att resa som förenklar vardagen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

För att ytterligare trycka på att bussen är framtiden, inte bilen, har Västtrafik även lånat det frekvent använda begreppet "The future of mobility". Allt för att framföra att kollektivtrafiken är framtidens sätt att resa.

I samband med kampanjen får drygt 120 000 bilister i Göteborg med kranskommuner ett erbjudande i brevlådan med chans att provåka gratis med Västtrafik under två veckor. 

Provåkarkampanjen syns i Västra Götaland på bio, Facebook, Instagram, i dagspress och i Västtrafiks egna kanaler.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt