Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här driver Semcon med Iot-hypen

Teknikföretaget Semcon gör bisarr musikvideo för att driva med hypen kring Internet of things.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Juni 2017, 08:21
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 14:34

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Utvecklingen av Internet of things (Iot) går framåt med stormsteg och alltfler saker kopplas upp.

Teknikföretaget Semcon menar att teknikutvecklingen riskerar att gå överstyr och att man glömmer bort att sätta människors behov i fokus.

För att på ett annorlunda och roligt sätt peka på detta har man tillsammans med Forsman & Bodenfors tagit fram musikvideon "The internet of s**t song" med marionettdockan Alex i huvudrollen. Marionettsdockans trådar är en metafor för hur lätt det är att trassla in sig fullständigt i alla uppkopplade prylar som finns idag. Kampanjen är utformad som en musikvideo där dockan Alex sjunger en version av barnvisan "Dem bones".

Originalsången beskriver egentligen hur benen i kroppen är ihopkopplade, men i kampanjversionen sjunger istället Alex om uppkopplade saker – "Dem things".

Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef på Semcon säger att man genom filmen vill trycka på vikten av att utveckla produkter baserade på mänskliga behov och beteenden.

– Jättemycket produkter kopplas upp nu men vi ser också att det finns en teknikfrustration. Teknik ska generera värde inte en frustration och vi vill visa vår ställning i detta. Vi älskar teknik men vi vill göra teknik för människor.

Varför tar ni det här greppet?

– För oss är det viktigt att visa på vår ställning i detta och göra det på ett nytt, roligt och spännande sätt. Vi vill också på ett lite annorlunda sätt visa hur det kan gå om man inte utvecklar produkter på rätt sätt.

Hur har reaktionerna sett ut?

– Läser man kommentarerna på Youtube så har den tagits emot fantastiskt bra, där brukar folk annars kunna vara lite skarpa. Den har även tagits emot superbra internt, det är trots allt ett ganska så unikt sätt att kommunicera på.

Enligt en undersökning av Semcon och Inizio så uppger 60 procent av de svarande att teknik gör dem frustrerade. Förutom kampanjfilmen har man därför även öppnat upp en stödlinje (010 178 22 10) dit vem som helst kan ringa för att prata av sig med företagets användarexperter eller bara "skrika ut sin teknikfrustration".

Credlista:

Agency: Forsman & BodenforsClient: SemconCreatives: Karin Jacobsson, Gustav Johansson, Stefan Thomson, Magnus AlmbergAgency producer: Lena SellmanAccount director: Susanna Glenndahl ThorslundAccount manager: Helen JohanssonPlanner: Klara KnapePR strategist: Bjarne DarwallMusic supervisor: Jenny RingDirector: Daniel WarwickProducer: Rickard EdholmProduction: Camp DavidMedia/PR agency: Matter

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.