Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här blir Rolighetsteorin traditionell reklam

Publicerad: 6 Maj 2011, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

DDB:s och Volkswagens hyllade koncept Rolighetsteorin har under lång tid byggts via sociala medier. Nu tar Rolighetsteorin klivet in i bilmärkets traditionella reklamkampanjer – och används för att kränga Passat.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmVolkswagen

Kan man få fler människor att välja att gå i trappor istället för rulltrappor om det blir roligare att gå i trappan? Det var den enkla fråga som Volkswagens kommunikationssatsning Rolighetsteorin inleddes med hösten 2009.

Filmen med Pianotrappan blev snart en monumental viralsuccé – och Rolighetsteorin har sedan dess prisats världen över.

Nu tar Volkswagen och reklambyrån DDB Stockholm nästa kliv i Rolighetsteorins utveckling.

Dagensmedia.se kan nu berätta de släpper en ny reklamfilm där Rolighetsteorin för första gången används i köpt media, och fortsätter konversationen “offline”.

– Vi har från början haft en plan med Rolighetsteorin. I det första steget handlade det om att sätta filosofin och få igång rörelsen. Under en lång tid har vi byggt upp intresset och nu knyter vi Rolighetsteorin närmare produkten, säger Michael Bugaj, chef för sociala medier på DDB Stockholm, som jobbat med Rolighetsteorin sedan starten.

Passat Eco fuel - en biogasdriven miljöbil – heter modellen som ska lanseras med den nya filmen.

Michael Bugaj berättar att det var i mötet med Volkswagens ingenjörer och produktutvecklare som idéen till Rolighetsteorin föddes.

– Rolighetsteorin handlar om att man inte ska behöva kompromissa med körglädjen när man kör miljöbil. Vi fortsätter att jobba med Rolighetsteorin på en rad olika sätt, även i sociala medier, men nu använder vi oss för första gången av traditionella medier för att kommunicera budskapet.

Som dagensmedia.se tidigare berättat driver Volkswagen tillsammans med eljätten Eon STCC-stallet "Team Biogas" som kallas ”världens första racingteam som kör på biogas”. I reklamfilmen används racingbilen för att illustrera Volksvagens budskap om kombinerad körglädje och miljöhänsyn.

Business Director: Jerker Fagerström

Account Director: Linda Eriksson

Account Manager: Barbro Långjuth

Art Director: Simon Higby

Copywriter: Martin Lundgren

Planner: Patrik Ronström

Producent: DDB Film, Joakim Kromnér och Mattias Coldén

Regissör: Anders Rune

Social Media Director: Michael Bugaj

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmVolkswagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.