Här blir Pressbyrån ”Insamlingsbyrån”

2015-09-09 09:40  

Här är Pressbyråns blixtkampanj för att hjälpa till i flyktingkrisen.

Pressbyrån har en tradition av att byta namn för att ta ställning. Under Stockholm Pride 2013 bytte butikerna namn till ”Bögbyrån", "Flatbyrån", "Queerbyrån", "Transbyrån" och "Homobyrån".

Pressbyråns reklambyrå Åkestam Holst stod bakom kampanjen, som syftade till att uppmärksamma HBTQ-personer och visa att butikerna är till för alla.

Nu gör Pressbyrån ytterligare en namnbyteskampanj, denna gång för att hjälpa till i den pågående flyktingkrisen. I dag byter butiken på Stockholms centralstation tillfälligt namn till ”Insamlingsbyrån”.

”Världens flyktingar behöver hjälp. Idag går all försäljning från vår största butik – Pressbyrån i Stora hallen på Stockholms Centralstation – till Rädda Barnen. Köper du till exempel en kaffe som kostar 19 kronor skänks 19 kronor. Köper du en tjänst som till exempel ett busskort skänks hela vår provision. Vi hoppas på att nå minst 300 000 kronor. Välkommen förbi och töm hyllorna”, skriver Pressbyrån på Facebook-sida.

Marknadschefen Annamaria Carnemark uppger för Aftonbladet att butiken haft rusning under morgonen och att många passar på att handla lite extra i dag.

– Vi har som många andra berörts av det som sker runt omkring oss. Så vi bestämde oss för att hjälpa till, säger hon till Aftonbladet om beslutet att skänka dagskassan till Rädda Barnen.

LÄS ÄVEN:

Läs mer: Kanal 5 ger reklamtid till Röda Korset

Läs mer: Metro tar ställning: "Välkomna till Sverige"

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt