Här är Zlatans nästa reklamjobb

2018-05-11 10:17  
Foto: Pressbild.

Visa tar fasta på fotbollsstjärnans beslut att tacka nej till VM-spel i sin globala kampanj för världsmästerskapet i Ryssland om en månad: "Visa är innovativa. Zlatan är innovativ".

Den senaste tiden har Zlatan Ibrahimovic olika reklamjobb närmast avslöst varandra. Senast i början av den här veckan rullade Samsung ut en ny kampanj för företagets nya tv-modell – med en skojfrisk fotbollsstjärna i huvudrollen.

Utöver det har Zlatan Ibrahimovic reklamsamarbete med bettingbolaget Bethard skapat stora rubriker om både VM-spel och spelmissbruk, och har kritiserats både till höger och till vänster.

I mitten av mars stod det även klart att han skulle göra en VM-kampanj tillsammans med Visa.

Nu presenterar betalningsjätten sin plan för den globala kampanjen med fotbollsstjärnan under fotbolls-VM i Ryssland i sommar. Bland annat berättar Visa, som även är Fifas officiella betalningspartner, att svensken kommer att vara på plats under världsmästerskapet – men då inte som en del av Sveriges VM-trupp. 

Tanken med Visas marknadsföringskampanj ska vara att hjälpa VM-fansen att övervinna känslan av fomo (fear of missing out).

– Jag har sagt till hela världen att jag kommer att vara på plats under VM i Ryssland. Visa hjälper mig och fans över hela världen att ladda upp och vara med där det händer. Visa är innovativa. Zlatan är innovativ. Tillsammans hjälper vi fansen att inte missa ett enda ögonblick av fotbolls-VM, säger Zlatan Ibrahimović i en kommentar.

Alldeles oavsett om en turneringen tas del av på eller utanför planen, hemifrån eller från tv-soffan, vill Visa uppvisa enkla, snabba och säkra betallösningar med ambitionen att fansen inte ska missa en sekund av fotbolls-VM.

Kampanjen går under namnet "Visa Ultimate Fifa World Cup fomo" ska även följa och dokumentera Zlatan Ibrahimovic fotsteg under VM.

I kampanjen ingår även samarbeten med en rad influencers.

– Visa brinner för att förbättra fansens upplevelse på idrottsarenor runt om i hela världen och fotbolls-VM är inget undantag. Vår VM-kampanj hjälper över ser till att fotbollsfans över hela världen inte missar ett enda ögonblick av händelserna, både med hjälp av nya innovativa betalsätt på arenorna och genom att ge en unik inblick i vad som händer bakom kulisserna under turneringen, säger Lynne Biggar, marknads- och kommunikationschef på Visa Inc, i ett pressmeddelande.

Den globala kampanjen är skapad av filmkollektivet Traktor. Sammanlagt ska den bestå av upp emot 20 filmer som kommer att gå att se i tv, digitalt, sociala medier, print och utomhus.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt