Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Z:CO:s första Alvedonfilm för nya ägarna

Publicerad: 3 September 2009, 04:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

När Astra Zeneca sålde Alvedon till Glaxosmithkline, valde den nye ägaren att behålla byrån Z:CO. Nu är den första filmen klar, en fortsättning på det framgångsrika manéret att den som är stor också måste vara snäll.


Z:CO vann kunde Alvedon hösten 2007, i konkurrens med ett flertal större byråer. Manéret som går ut på att den som är stor också måste var stark, fick snabbt framgång.

– Redan en och en halv månad efter att kampanjen rullades ut såg vi en förändring i attityden till varumärket; istället för att uppfattas som gammalmodigt var Alvedons starkaste omdömen nu effektiv och skonsam, säger Michael Ericson Hjelm, projektledare på Z:CO.  

Reklamen påverkade också varumärkeserinran och försäljning. I den nya reklamfilmen tittar en pojke läntansfullt på en stor häst som rider runt i en hage. Barn står på rad för att kliva upp på pallen för att sedan ta sig upp på hästen. När pojken kommer fram tittar hästskötaren på klockan, skakar på huvuxet och tar undan pallen. När hagen är övergiven och bara pojken och hästen är kvar kommer hästen fram och sänker sig intill pojken så att han kan ta sig upp på dess rygg. I den här, nya filmen, är pay offen något ändrat. Ordet stark har tagits bort och pay offen lyder nu istället bara ”Är man stor måste man var snäll”. Packshoten som följer efter har copyn ”Störst mot värk och feber. Snäll mot magen.” 

– När de förra filmerna gick upp spred det sig snabbt ut i bloggosfären och en sökning på Googlevisade att flera tiotusental bloggar hade lagt upp filmen. Redan nu, bara två dagar efter att den här filmen har haft premiär, ser vi samma sak hända igen.

Kampanjperioden sträcker sig över september och ytterligare en bit in oktober. Utöver den nya filmen ska också två redan visade filmer visas. Huvudmedium är tv och filmen ska synas ibland annat TV3, TV6, TV4 och Kanal5.

Projektledare:  Michael Ericson Hjelm, Z:CO

Creative Director: Jörgen Fuxe, Z:CO

Uppdragsgivare: Claus Kjaersgaard, GlaxoSmithKline

Produktionsbolag: ACNE

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.