Gå direkt till textinnehållet

Här är Volvoreklamen som visar Aviciis kval

Artisten Avicii har gått bort bara 28 år gammal. Ett år innan han slutade turnera medverkade han i Volvos hyllade ”Made by sweden”-koncept. Läs Dagens Medias artikel från 2016 om den svenska världsstjärnan.

– Jag har för lite tid kvar för livet för den riktiga personen bakom artisten, skriver Avicii på sin sajt.

För nästan exakt ett år sedan syntes en välbekant figur i skymningsljuset på Södermälarstrand i centrala Stockholm.

Iförd keps satt den unge mannen på fronten till en lyxig Volvo-SUV omgärdad av ett stort kamerateam.

Dagens Media kunde morgonen efter avslöja att mannen på huven var Tim ”Avicii” Bergling – en av världens största artister. Han anslöt sig därmed till den utvalda skaran av svenska stjärnor, bland andra Zlatan och Robyn, som förkroppsligat Volvos reklamkoncept ”Made by Sweden”.

Två månader senare släpptes filmen.

I filmen medverkade Tim Berglings mamma, skådespelerskan Anki Lidén, och halvbrodern Anton Körberg.

”What happens to a person that skyrockets to fame?”, inledde speakerrösten med att fråga.

Existensiella frågor Volvo-filmens tema

Filmen, som i fullformat var över fyra minuter, var en personlig betraktelse från Avicii.

Titeln ”A new beginning” anspelade på en ny fas i den unge men mycket framgångsrike artistens liv.

– Han hade turnérat över hela världen i sex år med 325 spelningar per år. Till slut märkte han att det inte fungerade längre och tog en timeout. Resultatet blev att han backade tillbaka till sina rötter i Sverige, precis som Volvo har gjort, sade Volvo Cars marknadskommunikationschef Per Carleö, till Dagens Media.

Avicii antydde i reklamfilmen att framgången hade en baksida. Han hade på vissa sätt tappat bort sig själv.

– Jag tror inte att jag har haft tid att sitta ned och bara titta på vad som har hänt. Det känns inte verkligt, sade Avicii i filmen.

Ett år senare – Avicci lägger ned

Visuellt visades Aviciis sinnesläge med dramatiska naturbilder. Musiken var en Avicci-producerad version av Nina Simones hit "Feeling Good", med sång av Audra Mae.

Introt speglar väl budskapet om en nystart:

Birds flying high you know how I feelSun in the sky you know how I feelBreeze driftin' on by you know how I feel

It's a new dawnIt's a new dayIt's a new life for me yeah

Sedan brakar det maffiga och välkända brassarrangemanget igång. Filmen slutar med att Avicii står bakom dj-båset med orden ”A NEW BEGINNING”.

Beslutet växte fram under biltur

I dag står det klart att den tankeprocess som Avicii uppenbarligen hade inlett när han samarbetade med Volvo får konsekvenser.

Beslutet växte fram under en lång biltur.

– För två veckor sedan tog jag mig tiden att köra tvärsöver USA med mina vänner och mitt team för att se på saker på ett nytt sätt. Det hjälpte mig att inse att jag behöver göra förändringen som jag har brottats med under en tid, skriver Tim Bergling i ett långt öppet brev på sin sajt.

Där meddelar Tim Bergling att tiden som Avicii snart är historia. Hans nuvarande turné blir den sista.

– Jag har för lite tid kvar för livet för den verkliga personen bakom artisten, skriver Tim Bergling.

Volvos reklamfilmer görs av Forsman & Bodenfors, Sveriges största reklambyrå.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-03-29 09.00Uppdaterad 2018-04-22 10.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: