Här är vinnarna i Årets Kampanj

2018-05-17 12:01  

STOCKHOLM MEDIA WEEK. Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld och Silver i Stockholm Media Award 2018.

Årets mediekampanj belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende och oväntat anslag. Kampanjen skall enligt kriterierna "kännas nyskapande och innovativ".

Vinnarna utses under Stockholm Media Week som just nu pågår på Grand Hotel i Stockholm.

Här är alla vinnare:

GRAND PRIX

Annonsör: Betsson
Kampanj: Visa färgerna
Tävlande byrå:
Vizeum
Övriga involverade: iProspect, Isobar, JCDecaux och Posterscope

Motivering:

"Byggt på en stark insikt om hur hängivet engagemang kan leda till ett destruktivt beteende, har denna kampanj byggt både räckvidd och likability inom ett område där reklamtröttheten är extra stor. Digitala utomhustavlor har fungerat som interaktiva nav och gett möjlighet att visa sin kärlek - inte bara för sin egen skull, utan tillsammans med likasinnade i en fredlig, färgrik kamp.

Kampanjen har överträffat sina försäljningsmål med råge och byggt en positiv attityd till varumärket genom att visa färgerna."

 

GULD

Annonsör: Bris, Barnens Rätt i Samhället
Kampanj:
Bris lilla stjärna
Tävlande byrå:
Likehouse Kommunikation & Media
Övriga involverade: Garbergs

Motivering:

"Med ett lika lysande som okonventionellt medieval, har denna kampanj låtit användarna skapa räckvidd utöver det vanliga – och dessutom gett dem ”badge value” för sitt val.

I en tid på året då extra många slåss om såväl uppmärksamhet som plånbok, har man lyckats skapa engagemang för en stor och viktig fråga genom intelligent och innovativ mediestrategi. Resultatet är en 100%-ig ökning av försäljningen och ett synligt bevis på att ”du inte är ensam”, ”Vi finns här för dig” genom Bris lilla stjärna."

 

SILVER

Annonsör: SBAB
Kampanj: Boendeekonomi är jättekul!
Tävlande byråer: IUM och Emakina DBG

Motivering:

"Hur skapar man en positiv relation till kunderna, med ett erbjudande de tycker är tråkigt. Med mycket mod och högt satta mål har varumärkesägaren – trots små resurser i förhållande till jättarna inom branschen – särskiljt sig inte minst genom sin medialösning. Kampanjen har dramatiserat en tråkig lågintressefråga och gjort den större än den är. Resultatet blev högre top of mind, preferens och marknadsandel – och alltihop genom att låta kunderna betala för att ta del av kampanjen!"

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt