Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 19 Maj 2016, 12:01
Uppdaterad: 20 Maj 2016, 08:44
Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i Stockholm Media Award 2016. Prisutdelning sker i samband med Stockholm Media Week, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm.
Ämnen i artikeln:
Stockholm Media WeekÅrets mediekampanj belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende och oväntat anslag. Kampanjen skall kännas nyskapande, innovativ och helst utmana traditionella medielösningar.
Här är alla vinnare och motiveringar:
Grand Prix
Annonsör: Björn Borg Kampanj: First Person Lover Tävlande byrå: Starcom
Motivering Grand Prix: Årets Grand Prix vinnare vänder upp och ned på invanda begrepp. En ny kräsen målgrupp nås via en medielösning, som också fungerar som försäljningskanal. Vinnare på vinnare slås i kampanjen, som vinner på flera och i raka set. Årets Grand Prix vinnare må komma från ett land där lagom anses vara bäst, men precis som det var för den person som gett namn åt varumärket får vi nog konstatera att i år är det bäst som är bäst.
Guld
Annonsör: Volvo Car Sverige Kampanj: Made by Sweden – Vintersaga Tävlande byråer: Forsman & Bodenfors och Mindshare
Motivering Guld: Årets Guld går till en kampanj som hyllar sitt eget land och gör det till utgångspunkten för allt varumärket står för. Hela Sverige får vara med förstås, för det är ju själva grundtanken i kampanjen. Inget lämnas åt slumpen, allt är minutiöst planerat. Att bygga vidare på och överträffa kampanjens föregångare är minst sagt imponerande.
Silver
Annonsör: Pierre Robert Kampanj: #BikeMyTights Tävlande byrå: OMD
Motivering Silver: Årets Silver går till en kampanj som tar sin egen väg. Varumärkets stora fördel är också dess nackdel. Den insikten ligger till grund för ett nytt spännande grepp, som i realtid vänder på existerande fördomar genom att bevisa produktens kvalitet och dessutom rädda damer i nöd. Det är media och sampling i ett, det är innovativt, det är kul och det är relevant.
Anton Äng
Ämnen i artikeln:
Stockholm Media Week