Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är varumärkenas aprilskämt

Publicerad: 1 April 2016, 08:36
Uppdaterad: 1 April 2016, 09:49

Carlsberg lanserar Ölbrustablett på första april.

Så försöker pr-konsulterna aprilskämta med medierna – här är sju av de mest skruvande "nyheterna".


Ämnen i artikeln:

VingCarlsbergGoogleZalando

På första april florerar vanligtvis diverse skämtnyheter i medierna, vissa mer trovärdiga än andra. En del av dessa ligger varumärkenas pr-konsulter bakom, som tar möjligheten i akt att skapa uppmärksamhet med olika typer av mer eller mindre skruvade "nyheter".

Här är ett axplock av några som landade i Dagens Medias redaktionsmail under fredagsmorgonen:

 

1. Ving lanserar fiktiva resor för sociala medier

”Flera undersökningar visar att den främsta anledningen till att resa inte längre är att uppleva nya resmål eller att koppla av från vardagen. På förstaplatsen hamnar istället att kunna visa upp en snygg fasad på Facebook och Instagram”. Så förklarar Ving varför man ny lanserar ”Ving Imaginary”, som lanseras som en efterlängtad nyhet för alla som vill ”hotta upp” sin Facebookprofil med skrytsamma uppdateringar från exotiska drömstränder.

Till en början släpps tre paket: "Backpacking i Bulgarien" (795: -), "Utan filter i Florida" (1 295: -) och lyxvarianten "Jag mötte Dalai Lama" (18 800: -).

 

2. Carlsberg lanserar ”Ölbrus” – världens första ölbrustablett

”Ölbrustabletten har tagits fram under stort hemlighetsmakeri och kommer att lanseras lagom till sommaren”, skriver Carlsberg om Ölbrustabletten, som fungerar precis som en vanlig brustablett. Fyll ett normalstort dricksglas med riktigt kallt vatten, lägg i en ölbrustablett och vänta cirka 90 sekunder. Sedan kan du njuta av ett välsmakande öl.

 

3. Tekniska museet lanserar parfymkollektion

I samband med Stockholm Fashion Week 23-26 maj planerar Tekniska museet att presentera en serie dofter framtagna med svensk innovation i fokus. Kollektionen går under arbetsnamnet ”MegaLukt” och förväntas finnas i butik under hösten 2016. Kopplingen till svensk innovation märks bland annat i namnvalen, där ”Ljuvliga Lättbetong”, ”Frigolitfläkt” och ”Polhemspuff” väntas höra till storsäljarna, men även de faktiska dofterna innehåller en direkt koppling till temat.

 

4. Stockholms tunnelbanevagnar målas om – till samma färg som linjerna

Från och med i dag kommer man att börja måla om samtliga tunnelbanevagnar och tunnelbanestationer i Stockholm till samma färg som respektive linje som vagnarna trafikerar, skriver Allt om målning. Med andra ord kommer tunnelbanevagnar och stationer på röda linjen att målas om till rött, till blått på blåa linjen och till grönt på gröna linjen. ”Detta för att Stockholms resenärer snabbare och lättare ska hitta till rätt tunnelbana”, förklarar man i pressmeddelandet.

 

5. Zalando bygger logistikcenter på oljeplattform i Nordsjön

Det nya lagret, på en oljeplattform i Nordsjön precis utanför Norges kust, kommer att opereras fullt ut av Zalando, som en vidare expansion av det befintliga logistiknätverket. Plattformen valdes på grund av sina transportmöjligheter, bland annat återfinns en heliport och hamn. ”På grund av sin närhet till norra Europa, kommer offshorelagret fokusera på att betjäna i synnerhet denna kundbas. I framtiden kan en ytterligare utvidgning av de nuvarande marknaderna till Island och Grönland bli möjlighet”, skriver Zalando om sitt nya oljeplattforms-lager.

 

6. Bredband2 lanserar världens första VR-styrda leveranser med drönare

Bredband2 har sedan oktober 2015 testat att leverera produkter med VR-styrda drönare till utvalda testgrupper runt om i landet. Mottagandet av servicen har varit mycket positivt och Bredband2 är nu redo att implementera det nya, revolutionerade leveranssättet “Drone Drop” i hela Sverige och för alla kunder. 

7. Google lanserar självkörande cyklar

I en film som lanserades idag, berättar vad som ska vara representanter för Google om hur den självkörande cykeln utvecklades, med utgångspunkten att man vill göra cyklandet ännu lättare och roligare. Du kan bland annat genom din telefon be din cykel att plocka upp dig vart du än befinner dig. I filmen får man även se hur en självkörande cykel tar en tur genom stadens gator, varpå Amsterdams vice borgmästare pratar om hur den självkörande cykeln kommer att boosta landets ekonomi, eftersom att det kommer att bli möjligt att jobba på sin cykel.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VingCarlsbergGoogleZalando

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.