Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är världens mest effektiva kampanjer

Publicerad: 26 Februari 2018, 08:29
Uppdaterad: 26 Februari 2018, 08:38

Ingo och "The Swedish number" toppar listan över världens mest effektiva reklam, när rankningen Warc 100 avslöjas.


Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

Warc 100 är ett globalt index som utser de bäst presterande varumärkena, kampanjerna och byråerna i världen.

Det absolut högst rankade kampanjen är "Dads #ShareTheLoad" för Procter & Gambles tvättmedelmärke Ariel Matic. Kampanjen är framtagen av BBDO och är en del av konceptet "Share the load" som går ut på att få fler pappor att tvätta för att främja jämställdhet.

Ariel Matic genererade en 42-procentig ökning av ohjälpt varumärkeskännedom och 12,3 miljoner dollar i förtjänad mediebevakning. Konversationer på sociala medier och försäljningsökningen översteg även tidigare kampanjer.

På andra plats hamnade ingen mindre än svenska Ingo med den extremt prisade kampanjen "The Swedish numnber" för Svenska Turistföreningen. Totalt skrev 32.000 upp sig för att ta emot över 200.00 samtal från person nyfikna på Sverige.

Trea placerade sig kampanjen "Care Counts" för Whirlpool av DigitasLBi Chicago.

Tillverkaren installerade tvättmaskiner och torktumlare i skolor för att ge missgynnade elever tillgång till tvättstugor. Det resulterade i att 90 procent av de elever som deltog i kampanjen ökade sin närvaro i skolan. Tvättkampanjen har spridit sig till nära 60 skolor i USA.

Topp 10 av världens mest effektiva kampanjer

Rank Campaign title Brand Agency Points
1 Dads #ShareTheLoad Ariel BBDO Mumbai 127.1
2 The Swedish Number Swedish Tourist Association INGO Stockholm 95.4
3 Care Counts Whirlpool Ketchum Chicago 84.6
4 Meet Graham Transport Accident Commission Clemenger BBDO Melbourne 82.5
5= The McWhopper Proposal Burger King Y&R Auckland 80.7
5= Van Gogh BnB Art Institute of Chicago Leo Burnett Chicago 80.7
7 Hungerithm Snickers Clemenger BBDO Melbourne 78.9
8 John Lewis Christmas Campaigns John Lewis adam&eveDDB
London
78.4
9 Reword Headspace National Youth Mental Health Foundation Leo Burnett Melbourne 72.2
10 Imagine the Possibilities Barbie

BBDO

San Francisco

70.0

 

Topp 5 mest effektiva reklambyråerna

Rank Agency Location Points
1 Clemenger BBDO Melbourne Melbourne, Australia 186.6
2 Colenso BBDO Auckland, New Zealand 174.2
3 BBDO New York New York, USA 139.8
4 BBDO India Mumbai, India 124.9
5 Droga5 New York, USA 114.9

 

Topp 5 mest effektiva mediebyråerna

Rank Agency Location Points
1 Starcom Chicago, USA 269.6
2 Mindshare Istanbul, Turkey 86.3
3 Spark Foundry Chicago, USA 77.9
4 PHD Shanghai, China 76.4
5 Manning Gottlieb OMD London, UK 65.5

 

Topp 5 mest effektiva digital/specialistbyråerna

Rank Agency Location Points
1 DigitasLBi Chicago, USA 90.7
2 Ketchum Chicago, USA 84.6
3 Leo Burnett/Arc Worldwide Chicago, USA 79.9
4 Weber Shandwick New York, USA 54.4
5 Team Unilever Shopper New York, USA 51.1

 

Topp 5 mest effektiva byrånätverken

Rank Network Points
1 BBDO Worldwide 1454.9
2 Ogilvy & Mather Advertising 738
3 McCann Worldgroup 699.1
4 DDB Worldwide 553.4
5 OMD Worldwide 536.4

 

Topp 5 mest effektiva holdingbolagen

Rank Holding company Points
1 Omnicom Group 3472.7
2 WPP 3220.6
3 Interpublic Group 2157.2
4 Publicis Groupe 1944.1
5 Dentsu 425.5

 

Topp 5 mest effektiva varumärkena

Rank Brand Points
1 Burger King 153.3
2 Ariel 127.1
3 Mastercard 120.8
4 IBM 103.6
5 Vodafone 101.1

 

Topp 5 mest effektiva annonsörerna

Rank Advertiser Points
1 Unilever 505
2 PepsiCo 398.6
3 Mars 339
4 Procter & Gamble 327.9
5 Heineken 265.3

 

Topp 5 mest effektiva länderna

Rank Country Points
1 USA 3360.1
2 UK 1478.3
3 Australia 949.9
4 India 630.8
5 New Zealand 531.8

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev