Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är världens mest delade reklamfilmer under 2016

Publicerad: 1 December 2016, 14:05
Uppdaterad: 1 December 2016, 14:17

Nike kniper två platser bland de topp 20 mest delade kampanjerna, när Unruly listar årets mest delade reklamfilmer.


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Varje år tar Unruly reda på vilka reklamfilmer som blivit mest delade i sociala medier.

I år har det brittiska varuhuskedjan John Lewis anledning att fira – deras julkampanj "#BusterTheBoxer" toppar nämligen listan över de mest delade reklamfilmerna under 2016. 

Reklamkampanjen där bland annat en boxer, en igelkott och en grävling roar sig på en studsmatta, har delats hela 1,949,387 gånger i sociala medier.

Kampanjen lanserades för bara tre veckor sedan knep snabbt en första plats, den är även den 5:e mest delade julreklamen genom tiderna och varuhuskedjans mest delade video någonsin.

Channel 4:s reklam "We are the superhumans" plockar en andra plats med 1,851,533 delningar. Tidigare i år utsågs den till den allra mest delade OS-reklamen.

På tredje plats kom Shells "Best day of my life" med 1,683,072 delningar.

Det är inte bara OS-reklam som blivit mest delat under året – även kampanjer från Super Bowl och fotbolls-EM har delats flitigt.

Exempelvis kom Nikes EM-reklam "The Switch" på en sjätteplats med 969,650 delningar och Doritos populära Super Bowlreklam "Ultrasound" plockade en sjundeplats med 893,465 delningar.

Nike kapade åt sig ytterligare en plats på topp 20 med deras hyllningskampanj till basketstjärnan Kobe Bryant – "The Conductor" som tog en 12:e plats med sina 641,359 delningar. 

– Det har varit ett extremt och oroligt världspolitiskt år och reklamfilmerna verkar ha fungerat som en form av eskapism för konsumenterna. Från den fantastiska Superhumans som visade upp mänsklighetens styrkor, till Nikes The Switch som är en uppvisning i det oväntade och exceptionella och Buster the Boxer som bubblar av rolig och barnslig julglädje. Vi tycks ha behövt lite verklighetsflykt i år och annonsörerna har svarat upp, säger Emma Lundgren, Nordisk vd på Unruly, i ett pressmeddelande.

Videoannonsering verkar växa runt om i världen. På listan återfinns bidrag från 10 olika länder så som Storbritannien, USA, Egypten, Thailand, Bangladesh, Indien, Norge, Filippinerna och Kanada.

Reklamfilmerna på topp 20-listan har en snittlängd på 2:49, vilket delvis har att göra med 7 Elevens thailändska reklam "Teachers" som är nästan nio minuter lång.

Unruly’s ranking är baserad på antalet delningar – inte visningar  – som reklamer på Facebook och Youtube har fått på Twitter, Facebook och i bloggosfären.

Topp 20 mest delade reklamfilmer under 2016:

1. John Lewis – #BusterTheBoxer – 1,949,387 delningar2. Channel 4 – We Are The Superhumans – 1,851,533 delningar3. Shell – Best Day Of My Life | #makethefuture – 1,683,072 delningar4. Vodafone – Ramadan 2016 – 1,435,350 delningar5. OK Go & S7 Airlines – Upside Down and Inside Out – 1,240,842 delningar6. Nike – The Switch – 969,650 delningar7. Doritos – Ultrasound – 893,465 delningar8. Ariel – #sharetheload – 877,558 delningar9. Cadbury’s Dairy Milk – Aliens – 852,895 delningar10. 7 Eleven Thailand – Teachers – 792,328 delningar11. McDonald’s Philippines – Tuloy Pa Rin – 699,396 delningar12. Nike Basketball – The Conductor – 641,359 delningar13. Volkswagen – Trailer Assist – 640,995 delningar14. Samsung – Introducing Samsung Galaxy S7 – 616,128 delningar15. OK Go & Morton Salt – The One Moment – 608,419 delningar16. Knorr – Spirit of Ramadan – 590,386 delningar17. Momondo – The DNA Journey – 585,903 delningar18. Facebook – Aquila Test Flight – 564,123 delningar19. Mentos Indonesia – Mentos Mentors – 548,334 delningar20. Nintendo – First Look at Nintendo Switch – 544,585 delningar

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev