Här är Tres nya reklamkoncept

Reklamkonceptet "Ha ett bra uppkopplat liv" belyser baksidorna av ett uppkopplat liv. Tres marknadschef, Victoria Appelqvist, berättar om bakgrunden till konceptet – ett arbete som hon beskriver som "det mest gedigna i Tres historia".

Tre rullar ut ett helt nytt reklamkoncept under parollen "Ha ett bra uppkopplat liv". Syftet med det nya konceptet är att öka avsändarkopplingen, tydliggöra varumärkets styrkor och slå fast bolagets position.

Tre har tidigare haft svårt med just avsändarkopplingen i sin kommunikation, därför introducerar varumärket nu en ny vinjett. Även speakerrösten Trese med en robotlik klang ska stärka avsändarkopplingen.

I kampanjen syns en rad olika människor ständigt med blicken ned i sina mobiltelefoner. Speakerrösten radar upp alla de möjligheter som ett uppkopplat liv kan ge, men avslutar med att påminna oss om att titta upp ibland också.

"Du behöver aldrig missa någonting, någonsin igen, men du – glöm inte att titta upp ibland", säger speakerrösten Trese i reklamfilmen.

Bakgrunden till hela konceptet är ett insiktsarbete som Tres marknadschef, Victoria Appelqvist, beskriver som "det mest gedigna i Tres historia". Tanken är att konceptet ska kunna leva en lång tid framöver.

– Vi har verkligen tagit oss tid, lagt resurser och haft tålamod för att förstå våra kunder.

Under insiktsarbetes gång var det två saker som särskilt stod ut. Det uppkopplade livet handlar om mobilen, inte internet. Talande var även att det uppkopplade livet inte är helt okomplicerat – det finns baksidor också.

– Det är intressant att det finns en spänning där, men det är ingen som vågar prata om det. Även om vi är en operatör så vill vi att våra anställda ska ha ett bra uppkopplat liv, inte ett maximerat uppkopplat liv och surfa dygnet runt.

Victoria Appelqvist ger ett exempel som hon även brukar ge när hon ska förklara skillnaden internt. Att som småbarnsförälder kunna koppla upp sig efter att ha hämtat på förskola eller skola kan vara något positivt, men också något problematiskt.

– När mailen börjar trilla in lekparken så är det svårt att lyckas vara närvarande. Jag har själv en kompis som krockade med bilen för några veckor sedan för att hon tittade ned i mobilen, det är ett maximerat uppkopplat liv. Skillnaden ligger i kvaliteten, att kunna dra nytta av möjligheterna utan att drabbas av baksidorna.

Samtidigt påpekar Victoria Appelqvist att Tre inte är en "institution med pekpinnar".

– Vi tror att våra anställda, partners och kunder är bäst lämpade att dra gränsen, men vi tror på kvalitet.

Victoria Appelqvist säger att insiktsarbetet inte bara har handlat om att ta fram ett nytt reklamkoncept, utan går på djupt i vad Tre som bolag ska erbjuda i form av tjänster som gör livet bättre.

Exakt hur mycket pengar Tre har lagt på att ta fram det nya konceptet kan Victoria Appelqvist inte avslöja, men hon ger en fingervisning av omfattningen genom ett exempel.

– Björn Ståhl på Ingo konstaterade att ingen på deras byrå gjort ett sådant komplex produktion när det kommer till antalet filmer, komplexiteten i filmerna, ljudidentiteten, allt sammantaget.

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Ingo, Tres inhousebyrå, och Stink London. Med start idag rullas konceptet ut i tv, bio, DOOH, online video, online och print. Som mediebyrå står Tre Kronor.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-02-05 13.09Uppdaterad 2018-02-05 15.17

Ämnen i artikeln: