Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Här är Tony Hawks vilda reklamstunt för Mini

Publicerad: 15 december 2014, 14:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Mini och Finnair satsar båda på skateboard för att lyfta sina varumärken. Se filmerna på Dagens Media.


Bilmärket Mini har i Sverige gjort sig känt för innovativ kommunikation, exempelvis med prisade kampanjen ”Mini Getaway Stockholm”.

I slutet av förra veckan släppte Mini en ny reklamfilm för sin modell ”Mini John Cooper Works”. För att sälja bilen, som kallas ”den sportigaste Minin någonsin”, har bilmärket tagit hjälp av skateboardlegendaren Tony Hawk.

Den actionspäckade filmsekvensen kulminerar i en scen där Tony Hawk gör en 360 mellan två vertramper – samtidigt som rallyföraren Guerlain Chicherit sladdar med Minin på marken under.

Tony Hawk är en av världens mest kända skateboardåkare och blev proffs redan 1982. Tillsammans med Steve Caballero och Rodney Mullen var han med i Powell Peraltas legendariska team ”Bones Brigade”.

Mini USA inledde sitt samarbete med Tony Hawk i maj.

– Tony Hawk är ett original och en ikon som under åren har byggt ett lojal samling individer kring sig som delar ett gemensamt intresse och en aktiv livsstil. Minis varumärke och dess anhängere delar många av dessa passioner. Vårt partnerskap var naturligt, sade Lee Nadler, marknadschef på Mini USA, till Transworld Business.

I den första filmen i samarbetet sågs Tony Hawk göra en ollie (ett hopp) med sin skateboard över en Mini som körde mot honom i full fart.

Mini är inte ensamma om att använda skateboard för att lyfta sitt varumärke. Nyligen släppte Finnair en lång film om eventet ”Match Made in HEL 2014”, där skateboardåkare från alla väldens hörn under två dagar fick förvandla Helsingfors flygplats till en skatepark.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev