Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Systembolagets 5-miljonerskampanj

Publicerad: 14 April 2011, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

Forsman & Bodenfors står bakom Systembolagets nya kampanj – som ska tryckas ut med 5,5 miljoner i medieköp.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetForsman BodenforsCarat

Under de senaste fem åren har Systembolaget regelbundet kört anti-langningskampanjer i tv. Inför våren, med alkoholtoppar som Valborg, studentfesterna och skolavslutningarna, kraftsamlar Systembolaget återigen mot langning – fokuserat på föräldrar som ger sina ungdomar alkohol.

– Hela kampanjen går ut på att få folk som köper ut att reflektera, men även att stärka de som inte tycker att det är rätt, säger Fredrik Thor, chef för integrerad kommunikation på Systembolaget.

Reklamfilmen går upp i dag, torsdag, och ska visas ibland annat TV3, TV4 och Kanal 5. I kampanjen ingår även bannerannonsering, bland annat på aftonbladet.se, svd.se, Facebook och MSN, som ska driva trafik till en kampanjsajt - där ytterligare en film med konkreta tips och råd väntar.

Ni har försökt i fem år. Går det att förhindra langning med reklam?

– Vi tror att vi kan öka medvetenheten i frågan och få folk att reflektera över, och på sikt kanske förändra, sitt beteende.

– Men det är jättesvårt att mäta. Vi vet dock att reklamen påverkar i positiv riktning. I dagläget är det inte så stor andel som ger sina barn alkohol.

Enligt en undersökning genomförd på Bilddagboken uppger 15 procent av 14-åringarna att de får alkoholen från sina föräldrar. Bland 18-åringarna är siffran 17 procent.

Idén bakom filmen är framtagen av Systembolagets reklambyrå Forsman & Bodenfors. Produktionsbolag är Esteban och mediebyrå är Carat.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.