Här är Sveriges största annonsörer

14 av de 20 största annonsörerna ökade sina annonsköp under 2014.

Sifo reklammätningar, som kartlägger investeringarna i traditionella mediekanaler (ej internet) har precis blivit klara med siffrorna för helåret 2014.

Dock saknas det sista kvartalets investeringar i direktreklam, både adresserad och oadresserad, varvid siffrorna ska tolkas med viss försiktighet.

För vissa annonsörer, som går tungt i direktreklam, får det effekten att 2014 års siffror är för låga.

Trots detta visar siffrorna att hela 14 av de 20 största annonsörerna ökade sina investeringar under 2014.

Allra mest, nära 1,1 miljarder brutto, köpte Ica för. Andraplatsen intas av Unilever och på tredje plats kommer Svenska Spel.

Siffrorna är brutto, vilket innebär att de ej speglar rabatter (som i vissa medier kan vara mycket betydande).

Flera av de största annonsörerna har ökat sina köp i tv, som under 2014 varit ett överhettat medium som haft svårt att möte efterfrågan på marknaden.

Ica ökade tv-köpen med 41 procent, Unilever med 48,6 procent och Svenska Spel med 61 procent, enligt Sifo Reklammätningar.

Bland de bolag som ökat sina totala medieköp mest kommer spelbolaget Betsson på en överlägsen förstaplats. Bolaget ökade sina bruttoköp från 121,3 miljoner kronor 2013 till 360,9 miljoner kronor 2014. Det är en ökning med nära 200 procent.

Även Arla pumpade upp medieköpen i betydligt, och ökade med 85,9 procent.

HÄR ÄR HELA LISTAN:

Sveriges 20 största annonsörer – så många miljoner köpte de reklam för.

  Annonsör 2013 (mkr.) 2014 (mkr.) Diff %*
1 ICA 1153,6 1074,2 -6,9
2 UNILEVER SVERIGE 504,8 702,8 39,2
3 SVENSKA SPEL 407,3 600,8 47,5
4 COOP 658,2 595,8 -9,5
5 ELGIGANTEN 759,4 584,9 -23
6 TELIA 442,9 573,2 29,4
7 L'OREAL 441,5 518,2 17,4
8 ARLA  276,6 514,2 85,9
9 VIASAT 307,5 446,7 45,3
10 TELENOR 420,4 413,7 -1,6
11 UNIBET 259,3 413,4 59,4
12 TELE2 317 387,6 22,3
13 TRE 400 379,9 -5
14 PROCTER & GAMBLE 507,8 379,1 -25,3
15 BETSSON 121,3 360,9 197,6
16 VOLVO 327,3 355,6 8,6
17 VOLKSWAGEN  355,7 349 -1,9
18 McDONALDS 307,9 348,8 13,3
19 ORKLA 293,4 336,3 14,6
20 IKEA 315,3 333,5 5,8

 

*Siffrorna är avrundade. Den procentuella förändingen bygger på de exakta talen.

Om siffrorna

Siffrorna speglar investeringarna brutto (utan hänsyn till rabatter) och inkluderar ej internet. I siffrorna för 2014 saknas investeringarna i ODR och ADR, på grund av sen rapportering.

Källa är Sifo Reklammätningar.

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-01-22 04.32Uppdaterad 2015-12-06 12.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: