Här är Sveriges mest delade reklamfilmer

2015-01-26 12:18  

Bil- och elektronikreklam på listan över de mest delade reklamfilmerna 2014.

Volvos och Forsman & Bodenfors uppmärksammade reklamfilm "Made by Sweden feat Zlatan" är 2014 års mest delade reklamfilm. Filmen, där Zlatan syns bada isvak och jaga, har delats nära 250 000 gånger, enligt en sammanställning som social videoplattformen Unruly Media har gjort.

– Något Forsman & Bodenfors är duktiga på som många missar är att de kopplar ihop pr med media- och reklamdelen. De byggde en hel story kring kampanjen som gick att ta ut i flera kanaler, säger Lance Traore, nordisk vd för Unruly Media, till Dagens Media och fortsätter:

– Nu kommer Zlatan sjunga nationalsången, vilket han aldrig har gjort, samtidigt som det blåser högervindar i Sverige. Det gör att det blir lätt för traditionella medier och bloggare att skriva om den. De är bra på att bygga hajpen omkring.

Tvåa på listan är ANR BBDO:s reklamfilm "Living with lag" för Umeå Energi där fyra personer utrustade med virtual reality-glasögon får testa på att leva med lagg, den fördröjning som uppstår med långsam internetuppkoppling.

Filmen har delats 79 715 gånger och har över 5,6 miljoner visningar på Youtube.

– Living with lag är en stark film för att den är lätt för folk att relatera till. Merparten av de reklamfilmer som blivit mest delade ligger det också mycket köpt media bakom. Bara på youtube laddas det upp 300 timmar content varje minut, så det är mycket svårt att tränga igenom bruset utan stöd av köpt media.

ANR BBDO är också den enda byrå som står bakom två av de mest delade reklamfilmerna under förra året. Deras kampanj "Like a Swede" för TCO har delats över 42 000 gånger och har 676 609 Youtube-visningar.

En politisk kampanj finns med på listan: SSU:s film "Never forget to vote" där Rainer Höss, vars farfar avrättade judar i nazisternas koncentrationsläger i Auschwitz, medverkar.

– SSU är ett exempel som dels lever på aktualiteten, att det var valtider, och på Sverigedemokraternas framgångar. Det är genrellt lättare att bli en del av en konversation som folk redan har, folk pratar redan politik och högerextremism, säger Lance Traore.

En trend som Unruly Media sett är att det blivit allt vanligare att dela allvarligare videoklipp i sociala medier. Folk använder sociala medier för att ta ställning i aktuella debatter.

– Det är en intressant trend som nog kommer att fortsätta. En trend som varumärken är snabba på att utnyttja.

Nytt för i år är att hastigheten som människor delar reklamfilmer har nära fördubblats jämfört med föregående år, enligt Unruly Media. 42 procent av reklamfilmers delningar sker under de tre första dagarna, vilket är en ökning på 25 procent från 2013.

– Vi delar mer kommersiellt material, och för annonsörerna är det den heliga gralen. Alla vill skapa den typen av material då det inte direkt blir lättare att tränga igenom reklambruset, säger Lance Traore.

 

Här är topplistan över Sveriges mest delade reklam:

 

1:

Kampanj: Made By Sweden

Kund: Volvo

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Mediabyrå: Mindshare

Shares: 247,648

Youtube visningar: 5,919,888

 

2:

Kampanj: Living with Lag

Kund: Umeå Energi

Reklambyrå: ANR BBDO

Mediabyrå: n/a

Shares: 79,715

Youtube visningar: 5,698,401

 

3:

Kampanj: Never forget to vote

Kund: SSU

Reklambyrå: Deportivo

Mediabyrå: n/a

Shares: 57,768

Youtube visningar: 450,171

 

4:

Kampanj: Lager than life

Kund: Netonnet

Reklambyrå: Garbergs

Mediabyrå: MEC

Shares: 47,005

Youtube visningar: 1,150,644

 

5:

Kampanj: Like a Swede

Kund: TCO

Reklambyrå: ANR BBDO

Mediabyrå: AdOn

Shares: 42,330

Youtube visningar: 676,609

 

Det är med verktyget Viral Video Chart som Unruly Media sammanställt en lista på de svenska reklamfilmer som delats mest i de sociala medierna under det gångna året.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt