Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är SSU:s (Fi)kakrock

Publicerad: 15 Oktober 2014, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:25

SSU:s nya kampanj är snarlik Fika-kampanjen från Fi:s ungdomsförbund.


Ämnen i artikeln:

FISSU

I måndags lanserade Socialdemokraternas ungdomsförbund (SSU) kampanjen " Fika för förändring". Kampanjen är framtagen inhouse och är ett sätt att aktivera de omkring 1000 nya SSU-medlemmar som tillkommit under valrörelsen.

– Det är en intern kampanj som riktar sig till våra medlemmar. Under valet värvade vi en massa medlemmar, runt tusen nya, och för att få dem aktiva i SSU så har vi tänkt ut det här konceptet. De får information om feminism och antirasism, och kunskap om organisationens arbete med detta. Man får då ett fikakit – ett presentkort på Coop för att köpa fika, så kan man själv anordna ett homeparty, eller sitta i en park och fika, nu är det lite kallt i och för sig, säger Gösta Brunnander, SSU, till Dagens Media.

– Det handlar om att uppmuntra till diskussion och skapa enkla vägar in i SSU. Att sänka tröskeln, ibland kan det nog kännas meckigt att gå på ett möte, det är enklare att träffa polare och prata politik.

Hur har intresset varit?

– Bra, vi var tvungna att utöka antalet kit ganska fort. Vi drog igång i måndags, 31 kit har beställts på två dagar. Tänker man att fem till tio personer tar del av varje kit så är det ett par hundra personer som har aktiverats irl, eller afk.

Den är ganska lik en annan kampanj...

– Ja, jag förstår vilken du tänker på: Unga feministers. Det här är en annan typ av kampanj. Vi riktar oss internt, och det är inte namnet som är viktigt, utan att få prata antirasism och feminism. När vi hörde om namnet på Unga feministers kampanj har vi försökt ändra lite till "Fika för jämlikhet". Det är en olycklig krock, men det är roligt att konstatera att det är många krafter som kämpar för detta. Och för vår del la vi inte så mycket tid på namnet, utan det viktiga var att bygga upp en bra känsla i SSU.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FISSU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.