Här är Sandviks första globala kampanj

Sandviks vd kraschar gigantisk glaslabyrint i företagets nya reklamfilm som ska locka till sig ingenjörer och nya talanger.

Sandvik har tillsammans med Forsman & Bodenfors tagit fram en helt ny kommunikationsstrategi för att locka till sig nya talanger och ingenjörer. Trots att varumärket funnits i över 150 år insåg Sandvik att de måste öka medvetenheten kring varumärket.

I den första globala kampanjen som lanseras navigerar en elva meter lång och en 38 ton tung gruvmaskin genom en labyrint gjord av glas – helt av sig själv.

I slutet av filmen tar Sandviks vd Björn Rosengren över styrning och kraschar labyrintglaset för att visa att labyrinten av glas faktiskt är på riktigt.

– Inom Sandvik har vi en stark passion för innovation. Så vi bestämde oss för att bygga vår kommunikationsstrategi kring de banbrytande teknologierna vi arbetar med varje dag. I vårt nya koncept belyser vi olika delar av vår verksamhet och visar upp dem på sätt som är underhållande för en större publik, men ändå väldigt relevant för vår centrala målgrupp, säger Jessica Alm, executive vice president och head of group communications, i ett pressmeddelande.

Självkörande bilar har på senare tid blivit en snackis, men genom kampanjen vill Sandvik också visa att de har haft automatiserade fordon i riktiga gruvor i över 20 år, utan några olyckor som involverar människor. För att visa på kapaciteten har man då valt att flytta maskinerna över jord och i en mer ömtålig miljö som glas.

Tanken är att kampanjfilmen också ska spegla Sandviks syn på innovation.

– Några av dagens mest sofistikerade teknologier återfinns inom Sandviks olika affärsområden, Vi har alltid arbetat nära våra kunder i utvecklingen av nya produkter och teknologier. Framåt ser vi digitalisering som ett tydligt nyckelområde. Det kommer hjälpa oss och våra kunder att vara med produktiva, effektiva och hållbara, säger Björn Rosengren.

Så gick det till:

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-18 08.05Uppdaterad 2018-09-18 08.31

Ämnen i artikeln: