Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är MTG:s nya logotyp

Publicerad: 30 September 2014, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

UPPDATERAD. MTG slipar på varumärket – här är mediejättens nya logotyp.


Ämnen i artikeln:

MTG

MTG sjösätter sin nya visuella identitet idag.

Syftet är att spegla och förstärka koncernens fyra värdeord – att vara smarta, roliga, djärva och engagerande.

MTG har tagit hjälp av London-byrån Radley Yeldar för varumärkesplattform, värdeord och identitet. Byrån BVD i Stockholm har jobbat med den grafiska profilen och loggan.

Rikard Ahlberg är senior designer och partner på BVD:

– Det här har varit ett väldigt inspirerande projekt i och med att MTG tog steget ordentligt och gjorde någonting som passar dem i dag. Den gamla logotypen var extremt föråldrad och kommunicerade inte alls det som bolaget håller på med i dag, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Den gamla loggan handlade om radiosignaler istället för den digitala världen. Den har ett uttryck som var väldigt många år tillbaka.

Rikard Ahlberg anser att den nya loggan har landat i en bra balans mellan allvar, unicitet och glimten i ögat (vilket det snedställda g:et i loggan ska representera, reds anm.).

– Det handlar om att skruva upp volymen, höja spänningen och visa att MTG ger det lilla extra som gör vardagen mer rolig.

Vilka känslor ska den nya loggan förmedla?

– Tydlighet, självförtroende och glimten i ögat.

Den som hållt i projektet på MTG är bolagets kommunikationschef Matthew Hooper:

– Det vi vill förmedla med loggan är våra nya värdeord, att vara smarta, roliga, djärva och engagerande. Den nya loggan fungerar också bättre i en digital värld, säger han till Dagens Media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.