Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är miljonkampanjen för (C)

Publicerad: 12 Maj 2010, 11:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Utomhus, tv och direktreklam. Det är medierna som ska hjälpa Centerpartiet att berätta om småföretagandets roll i jobbjakten.


Nästa vecka drar Centerpartiet igång sin enskilt största kampanj innan valets slutspurt. Kampanjen är uteslutande fokuserad på Maud Olofssons profilfråga – småföretagandet.

– Vi väljer att fokusera på en fråga i denna kampanj. Alla pratar om jobben, vi vill visa hur vi kan hjälpa till att skapa nya jobb, säger Lena Forsman, kommunikationschef för Centerpartiet.

Hon framhåller att kampanjen till allra största del tar plats ”ute i landet” där de lokala avdelningarna ska få till 150 000 personliga samtal under de två veckor som kampanjen pågår.

– Vi stärker sedan upp detta med köpt reklam och pr.

Mediebudgeten, som fördelas i samarbete med mediebyrån Scream, ligger på 3 miljoner kronor. Reklamfilmen som ska gå i TV4 visar en ung kvinna och hennes drömmar om hur hon skulle kunna förverkliga sin företagsidé.

Med hjälp av utomhusannonsering och ett direktreklamutskick till 1,6 miljoner hushåll ska budskapet om småföretagandets roll i jakten på nya jobb fördjupas.

Nytt för Centerpartiet är att de klassiska färgrena grönt och vitt får sällskap av en skrikig magenta.

–  Den har vi plockat fram speciellt för denna kampanj och det är helt enkelt för att vi vill sticka ut. Det är 100 procent magenta, säger Lena Forsman.

Pr-upplägget består till stor del av en tävling, där Centerpartiet efterlyser ”den mest spännande företagsdrömmen”. Vinnaren som utses av en jury får ett aktiebolag och viss hjälp att förvekliga sin idé.

Centerpartiets totala valbudget uppgår till omrking 65 miljoner kronor. Av det uppskattar Lena Forsman att en tredjedel kommar att användas till medieköp.

Arbetsgrupper för reklamfilmen

Waters Widgren/TBWA (reklambyrå)

 

Projektledare: Robert Schelin

Produktionsledare: Marika Hedström

Ad: Patrick Waters

Copywriter: Håkan Engler

Planner: Niclas Norström

Web Director: Måns Ulvestam

Formgivare: Stefan Gallon

 

Style Wars (produktionsbolag)

Producent: Carl Linder

Produktionsledare: Andreas Ibohm

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.