Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här är Mellosponsorernas kampanjer

Melodifestivalen rullar vidare och nu på lördag står Malmö som värd. Nu berättar sponsorerna till Melodifestivalen om sina kampanjer. Danstävlingar och lotteridragning med tvättmaskin, allt är möjligt.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Februari 2016, 14:13
Uppdaterad: 12 Februari 2016, 16:36

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenCoopTelenorTallink Silja LineElon

Bild 1/2  

Sveriges mest älskade och samtidigt hatade evenemang är i full gång. Sponsorerna för årets Melodifestival är Telenor, Coop, Silja Line och Elon. Här är företagens kommande kampanjer:

Telenor:

Telenor har, som Dagens Media tidigare skrivit om, lanserat sin tjänst Melodikollen som med hjälp av analyser av sociala medier tippar vinnaren av Melodifestivalen. Förra året visade Melodikollen att de tre mest omtalade artisterna också var de som gick vidare till final eller andra chansen.

Artisterna som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast delfinalen i Malmö:

1. Krista Siegfrids

2. Isa

3. Victor och Natten

Coop:

För 5:e året i rad är Coop huvudsponsor till Melodifestivalen. Coops kampanj är uppdelad i två huvuddelar: En med olika försäljningsaktiviteter ute i Coops butiker, och en för Coops medlemmar.

Dessutom reser Coop med till varje arena och håller event. Ett uppskattat event har varit Coop-kampen.– Vi vill fånga barnfamiljerna. Mellon är barnfamiljernas Eldorado. På de olika arenorna har vi ett event som vi kallar Coop-kampen, där vi väver ihop tävling med mat, säger Annika Runström, chef för partner och sponsring hos Coop.

Elon

För 4:e året är Elon huvudsponsor. Man har olika kampanjer i Sveriges stora medier. Man har bland annat ett melloquiz tillsammans med Aftonbladet. I butik anordnar man ett festivaltorg med olika produkter. Som alla sponsorer reser även Elon runt till alla arenor.

Nytt för i år är Elons lyckohjul i 3D där man lottar ut olika produkter.– Vi har ritat upp ett spelbräde i vår monter. Man ställer sig på ett nummer och sedan drar man ett nummer från en tvättmaskin. Allt detta är i 3D. Sen inne på arenan är vi med i arenamagasinet och har en reklamfilm som visas på storbildskärm, säger Elons marknadschef Andreas Vennerstrand.

Silja Line

För första året är Silja Line sponsor till Melodifestivalen. Man har skrivit ett flerårigt sponsoravtal som gäller Melodifestivalen, där ingår även årets Eurovision Song Contest. – Vi kom in ganska sent i processen men vi har en tydlig koppling till Melodifestivalen eftersom att många artister uppträder hos oss på våra båtar. Inget är bestämt ännu, men vi har planer på hur vi kan skapa mellokänsla på våra båtar. Kanske en mellokryssning, vem vet, säger Janis Pavuls, Tallink Silja Lines presskontakt i Sverige och fortsätter:

– På arenorna i vår monter anordnar vi bland annat en danstävling som är väldigt omtyckt där man kan vinna kryssningar och andra priser.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.