Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är McDonald’s stora bok-kampanj

Publicerad: 29 September 2009, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Fantasibrist under sagostunden är temat i årets upplaga av McDonald’s stora bok-kampanj. Se filmen på Dagensmedia.se.


Varje år sedan 2001 har McDonald’s delat ut barnböcker till sina Happy Meal-kunder i samarbete med Läsrörelsen.

I årets stora kampanj ska 920.000 böcker delas ut. Likt tidigare år utgörs de flesta böckerna av redan existerande kända titlar, bland annat böcker av Astrid Lindgren, Lennart Hellsing och Ulf Stark.

Men även en för ändamålet specialskriven bok om Barnkonventionen ingår i årets kampanj.

– Vi är väldigt stolta och glad över att få vara ensam och exklusiv distributör till boken, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige.

Reklamfilmen går upp i dag, tisdag, och ska rulla i TV3,TV4, Kanal5 TV6, TV8 samt TV4 Plus.

Filmen tar avstamp i en situation som McDonald’s tror att många föräldrar kan känna igen sig i, att sakna fantasin för att kunna berätta en bra saga direkt ur huvudet.

Kampanjkonceptet ”Har du inga bra sagor?” ska genomsyra hela kampanjen, som förutom TV även går i radio, magasin, och i McDonald’s egna kanaler.

En ”sagogenerator” är även placerad på Mama.se.

För McDonald’s är detta en av årets stora kampanjer och den är framtagen av hamburgerjättens reklambyrå DDB Stockholm.

OMD är mediebyrå och Prime är McDonald’s pr-byrå.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.