Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är Lisebergs zombie-prank

Publicerad: 14 Oktober 2016, 06:48
Uppdaterad: 14 Oktober 2016, 12:39

Liseberg och DDB Göteborg lurar personer med hjälp av fejkat VR-kit i nöjesparkens senaste prank-kampanj.


Ämnen i artikeln:

LisebergDDBKampanj

DDB Göteborg har valt att marknadsföra Lisebergs zombiesatsning med hjälp av virtual reality – fast utan virtual.

Syftet med kampanjen var att visa att inte ens den bästa simuleringstekniken kan slå verkligheten.

Via Lisebergs Facebook-kanal bjöds ett antal personer in till – vad de trodde var – ett betatest av en VR-upplevelse.

Personerna trodde att de skulle få uppleva en VR-version av ett zombieinvaderat kontor. Men i själva verket bestod VR-headsetet av en 3D-kamera. Det som testpersonerna trodde var VR utspelade sig istället på riktigt.

När personerna fått VR-kitet på sig och placerats i ett mörkt rum byggdes kontorsmiljön om till en zombieapokalyps. Blod på väggarna, sönderslagna möbler, avtuggade kroppsdelar och utsvultna zombies.

– Frän teknik i all ära men när det kommer till skräck är ju verkligheten svårslagen. Nu fick vi också en chans att visa upp det fantastiska arbete Liseberg lägger ner inför varje säsong, säger Andréas Silverblad på DDB Göteborg i ett pressmeddelande.

Zombieprank-kampanjen visas via Aftonbladet mobil, Be.on, Youtube och på digitala och sociala kanaler. Skräckupplevelsen är främst riktad till ungdomar och unga vuxna.

Arbetsgrupper:

Arbetsgrupp på DDB

Jenny Wikman, Business DirectorAndréas Silverblad, Art DirectorJohan De Cal, CopywriterMarie Molander, Account Manager

Arbetsgrupp på Liseberg

Anna Flygare, kampanjansvarigMikael Solkulle, redaktör sociala medierAnnica Huda, Johan Montán, Frida Kjällstedt, zombier

Arbetsgrupp på Always FrankAlexander Hols, regissörPeter Sarhammar, byråproducent

Arbetsgrupp på Hello There/VR-utvecklingOscar Aludden, VR-utvecklareJohannes Gotlén, VR-utvecklareSooki Song Hörnestam, Art DirectorLina Lemser, ProducentOskar Eklund, CEO

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LisebergDDBKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev